ၾကယ္ေပါင္းရံခႏႈတ္ဆက္ညတုိင္

“ဆရာေသာ္တာေဆြက မိမိကုိဂုဏ္ျပဳမည္ဆုိက ေကာင္းပါေပ့ဟုျပန္ေျပာရာ ကမ္းလွမ္းသူမ်ားက မိမိတို႔တြင္ေငြမရွိ၍ စာေပဗိမာန္ဆုအတြက္ ဆရာေသာ္တာေဆြရရွိမည့္ေငြထဲမွ
အနည္းငယ္မွ်တေပးမွ ဂုဏ္ျပဳႏုိင္မည္ဟု ေျပာသည္ဆုိ၏၊၊
ဤတြင္ ဆရာေသာ္တာေဆြက “ေငြေတာ့မေပးပါရေစနဲ႔၊ ဂုဏ္ျပဳမယ့္အစား ဓားနဲ့သာခုတ္သြားပါေတာ့”ဟု ေျပာလုိက္သည္ဆုိ၏၊ ဖတ္ရတာ ရယ္စရာ၊ ၿပံဳးစရာေလးပါ၊၊

ျမန္မာႏုိင္ငံ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကမၻာေအးကုန္းေျမမွာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က က်င္းပခဲ့တဲ့ စာေပညီလာခံရဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲေတြထဲမွာ ဆရာေဒါင္း (ကဗ်ာဆရာႀကီးေဒါင္းႏြယ္ေဆြ)က စာတမ္း တင္ျပခဲ့ပါတယ္။

“ကဗ်ာအေရးအသားျပႆနာစာတမ္း”ကုိ တင္ျပခဲ့ရာမွာ ကဗ်ာကုိဘယ္လုိေရးၾကမလဲ၊ ေရးရမလဲ။ ကဗ်ာနဲ႔ တုိင္းျပည္ ကုိ ဘယ္လုိျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရမလဲဆုိတဲ့အခ်က္ လုံး၀မပါဘဲ ပုဂၢိဳလ္ေရး”ခ်ကြက္”ေတြသာပါေနတယ္လုိ႔ ၁၈-၁၁-၁၉၆၂ ရက္မွာ ဆက္ၿပီးက်င္းပတဲ့ စာေပညီလာခံမွာ ဆရာေဒါင္း (ကဗ်ာဆရာႀကီးေဒါင္းႏြယ္ေဆြ)ရဲ႕ တင္ျပခ်က္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး “မန္းေခတ္ကုိသာႏုိး”က ေ၀ဖန္သြားတယ္ဆုိၿပီး ၁၉-၁၁- ၁၉၆၂ ရက္ထုတ္ ေၾကးမုံသတင္းစာမွာ သတင္းေရးသားေဖာ္ျပ ခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီေန႔က ဆက္ၿပီးက်င္းပတဲ့ စာေပညီလာခံမွာ ရသစာေပ ပုံသဏၭာန္ျပႆနာ၊ ၀တၳဳအေရးအသားျပႆနာ၊ ကဗ်ာ အေရးအသားျပႆနာ၊ စာေပေ၀ဖန္ေရးအတတ္ပညာနဲ႔ လူမ်ဳိးစုပုံျပင္ေတးကဗ်ာေတြရဲ႕အေၾကာင္းကုိ အသီးသီး အသက တင္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။

အဲဒီတင္ျပခ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ေ၀ဖန္ေဆြးေႏြးဖုိ႔ အတြက္ စာေရးဆရာေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္က စာရင္းေပးခဲ့ၾကၿပီး မဲစနစ္နဲ႔ ၂၈ ဦးကုိေရြးခဲ့ပါတယ္။ ၂၈ ဦးက ေ၀ဖန္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾက ပါတယ္။ မဲစနစ္အရ ေဆြးေႏြးေ၀ဖန္ခြင့္ရတဲ့ ကယားျပည္နယ္ မွ စာေရးဆရာ ဦးၾကည္ညိဳက ေ၀ဖန္တဲ့အခါမွာ ရန္ကုန္က စာေရးဆရာေတြဟာ ကယားျပည္နယ္ကုိေလ့လာဖုိ႔ ေရာက္ လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ေလ့လာၿပီးတဲ့ေနာက္ ျပန္သြားၾကတဲ့အခါမွာ သူတို႔ေရးသားၾကတဲ့ စာတခ်ဳိ႕မွာ ဘာကုိဖတ္ရ၊ ေတြ႕ရလဲဆုိ ေတာ့ ကယားျပည္နယ္က မိန္းကေလးေတြလွပပုံနဲ႔ ကယား ျပည္နယ္ရဲ႕သာယာပုံေတြကုိပဲ ေရးၾက၊ သားၾကတာကုိ သူ ေတြ႕ရ၊ ဖတ္ရပါတယ္တဲ့။

ဒီလုိသာယာတာေတြ၊ လွပတာေတြကုိ ေရးၾကမယ့္ အစား ကယားျပည္နယ္သူ၊ ျပည္နယ္သားေတြ ေနထုိင္စားေသာက္ ၾကပုံ၊ လုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္ပုံေတြကုိ ေရးသားၾကမယ္ဆုိရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံထဲမွာရွိေနၾကတဲ့ ျပည္ေထာင္စုသားေတြဟာ ကယားျပည္နယ္ရဲ႕အေၾကာင္းကုိ သိသြားၾကမွာျဖစ္ပါတယ္တဲ့။

ေလ့လာဖုိ႔ေရာက္လာၾကတဲ့ စာေရးဆရာေတြက လွပပုံ ကုိပဲေရးသားၾကေတာ့ ျပည္နယ္မွာ ပင္ပင္ပန္းပန္းနဲ႔ ထြန္ယက္ စုိက္ပ်ဳိးလုပ္ကုိင္ၾကရတာေတြကုိ အားလုံးကသိႏုိင္ၾကေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး။ အားလုံးသိႏုိင္ဖုိ႔ဆုိရင္ ျပည္နယ္ေတြကုိသြားၾကတဲ့ စာေရးဆရာေတြဟာ အားလုံးဗဟုသုတရၿပီး အက်ဳိးရွိႏုိင္မယ့္ စာေပမ်ဳိးေတြကုိပဲ ေရးၾကေစခ်င္ပါတယ္လုိ႔ ေ၀ဖန္အႀကံျပဳ သြားခဲ့ပါတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္ကေနၿပီး စာေပညီလာခံႀကီးကုိ တက္ေရာက္လာတဲ့ စာေရးဆရာ]ေမာင္စင္ၾကယ္}ကလည္း စာေပနဲ႔ ဆုိရွယ္လစ္စနစ္ကုိ တည္ေထာင္မယ္ဆုိရင္ လူမ်ဳိးစု ေတြရဲ႕စာေပကုိ ေဖာ္ထုတ္ေပးဖို႔လုိအပ္တဲ့အေၾကာင္း ေ၀ဖန္ ေျပာဆုိသြားပါတယ္။

ဒီလုိမွေဖာ္ထုတ္မေပးဘဲ ႏုိင္ငံျခားစာေပေတြနဲ႔ေရာ ေႏွာၿပီး ဆုိရွယ္လစ္စနစ္ကုိ ထူေထာင္ၾကမယ္ဆုိရင္ အမ်ဳိးသား စာေပေတြနိမ့္က်ၿပီး ဆုိရွယ္လစ္စနစ္လည္း သ႐ုပ္ပ်က္သြား လိမ့္မယ္လုိ႔ ေ၀ဖန္ေဆြးေႏြးသြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏုိင္ငံျခား သ႐ုပ္ပ်က္စာေပေတြေရးသားၾကမယ့္အစား ျပည္ေထာင္စု သားအားလုံး ေသြးစည္းေရးအတြက္ လူမ်ဳိးစုစာေပေတြ ေရးသားသြားၾကဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္လုိ႔ ေဆြးေႏြးသြားခဲ့ပါတယ္။

ဆက္လက္ၿပီး ဆရာမင္းယုေ၀၊ ဆရာေမာင္ေဆြတင့္နဲ႔ “မန္းေခတ္ကုိသာႏုိး”တုိ႔ကလည္း ကဗ်ာေရးသားမႈအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြရဲ႕ တင္ျပခ်က္ေတြမွာ “ပုဂၢိဳလ္ေရးေတြသာပါၿပီး”ကဗ်ာေရးနည္းေရးဟန္နဲ႔ တုိင္းျပဳ ျပည္ျပဳ စာေပေတြေရးဖုိ႔မပါလုိ႔ ၀မ္းနည္းမိတဲ့အေၾကာင္း၊ စာေပ ညီလာခံမွာ ပုဂၢိဳလ္ေရးပုတ္ခတ္မႈေတြမပါဘဲ ကဗ်ာ စာေပေရး နည္းေရးဟန္ေတြအေပၚမွာသာ ေဆြးေႏြးတင္ျပ သင့္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာဆုိေဆြးေႏြးသြားခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီလုိစာေပညီလာခံႀကီးက်င္းပေနတဲ့ ရက္အေတာအတြင္းမွာပဲ စာနယ္ဇင္းေလာကအတြက္ ထူးျခားမႈတစ္ခုကေတာ့ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၈ ရက္ ၁၉၆၂ ညေန ၅ နာရီမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ပုဇြန္ေတာင္မွာ ရွိတဲ့ တပ္ေျမရပ္ကြက္မွာေနထုိင္တဲ့ ကာတြန္းအႏုပညာရွင္ ဆရာႀကီး “ဦးဟိန္စြန္း”ကုိ တပည့္ ကာတြန္းအႏုပညာရွင္မ်ား က ဂါရ၀ျပဳကန္ေတာ့ပြဲ က်င္းပခဲ့ၾကတဲ့ သတင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒီသတင္းကုိလည္း ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၉ ရက္ထုတ္ ေၾကးမုံသတင္းစာက ေဖာ္ျပေပးခဲ့ပါတယ္။ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီအစုိးရ ယဥ္ေက်းမႈဌာနကလည္း ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ေလာကႀကီးတုိးတက္ေရးအတြက္ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားေကာင္း ေတြထြက္ေပၚလာဖို႔၊ ဇာတ္လမ္းေကာင္းေတြကုိ ေရးသားတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ “ေခတ္သစ္အျမင္”နဲ႔ ဇာတ္လမ္းေရးတဲ့သူေတြ ကုိ ထုိက္သင့္တဲ့ ဥာဏ္ပူေဇာ္ခေတြခ်ီးျမႇင့္ဖုိ႔ စီစဥ္ထားပါတယ္ လုိ႔ ေျပာထားတာကုိမူတည္ၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ကမၻာ ေအးကုန္းေျမမွာက်င္းပတဲ့ စာေပညီလာခံႀကီးၿပီးသြားရင္ ဇာတ္လမ္းေကာင္းေတြ ေရြးခ်ယ္၀ယ္ယူဖို႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေတာ့မယ္ဆုိတဲ့သတင္း ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုိဇာတ္ လမ္းေကာင္းေတြဟာ ႐ုပ္ရွင္ေလာကအတြက္သာမကဘဲ
ဇာတ္သဘင္ေလာကႀကီးအတြက္ပါျဖစ္တာေၾကာင့္ ဇာတ္လမ္း ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕မွာ စာေရးဆရာေတြပါ၀င္တဲ့ အဖြဲ႕ တစ္ဖြဲ႕ကုိ ဖြဲ႕စည္းဖို႔ စီစဥ္ေနတဲ့သတင္းဟာလည္း စာနယ္ဇင္းမီဒီယာ ေတြ ကတစ္ဆင့္ ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ နယ္စပ္ေဒသမွာရွိတဲ့ “၀”ေဒသကုိ ေက်ာ ေထာက္ေနာက္ခံျပဳၿပီး ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနည္းပါးေနေသးတဲ့ ေဒသခံ တုိင္းရင္းသားမ်ား လူေနမႈဘ၀ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ဖို႔၊ ၿပီးေတာ့ ျပည္ေထာင္စုသားအခ်င္းခ်င္း စည္း႐ုံးဖုိ႔၊ ညီၫြတ္ဖို႔ အတြက္ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားေကာင္းတစ္ကား႐ုိက္ကူးဖုိ႔ စီစဥ္တဲ့ သတင္းဟာလည္း ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။

စာေရးဆရာ ေတြထဲက အဲဒီေဒသဘက္ကုိသြားၿပီး ေလ့လာ ရင္း ႐ုပ္ရွင္႐ုိက္ကူးဖုိ႔ ဇာတ္လမ္းနဲ႔ ဇာတ္ၫႊန္းေရးၿပီးခဲ့ရင္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီအစုိးရအဖြဲ႕ရဲ႕ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ၀င္ျပန္ၾကား ေရးဌာနတာ၀န္ခံဗုိလ္မွဴးႀကီးေစာျမင့္ကုိ တင္ျပၿပီး သက္ဆုိင္ရာရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ရယူမယ္ဆုိတဲ့ သတင္းကုိ လည္း စာနယ္ဇင္းေတြက ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ စာေရးဆရာ ေလာကနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၁၉-၁၁-၁၉၆၂ ရက္ထုတ္ ေၾကးမုံ သတင္းစာက ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ “ဂုဏ္နဲ႔ေငြ”သတင္းတုိကေလးမွာ ေတာ့ ပူပူေႏြးေႏြးစာေပဗိမာန္တစ္ေထာင္ဆုရ စာေရးဆရာ ေသာ္တာေဆြအား စာေပကလပ္မွ စာေရးဆရာကုိကို၊ စာေရး ဆရာမ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၏ခင္ပြန္း ဦးေအာင္ေဇယ်ႏွင့္ စာေရးဆရာမင္းေက်ာ္တုိ႔ကေတြ႕ဆုံၿပီး စာေပကလပ္မွ ဂုဏ္ျပဳ လုိပါသည္ဟု ကမ္းလွမ္းသည္ဆုိ၏။

ဆရာေသာ္တာေဆြက မိမိကုိဂုဏ္ျပဳမည္ဆုိက ေကာင္းပါေပ့ ဟုျပန္ေျပာရာ ကမ္းလွမ္းသူမ်ားက မိမိတို႔တြင္ ေငြမရွိ၍ စာေပဗိမာန္ဆုအတြက္ ဆရာေသာ္တာေဆြရရွိမည့္ ေငြထဲမွ အနည္းငယ္မွ်တေပးမွ ဂုဏ္ျပဳႏုိင္မည္ဟု ေျပာသည္ဆုိ၏။

ဤတြင္ ဆရာေသာ္တာေဆြက “ေငြေတာ့မေပးပါရေစနဲ႔၊ ဂုဏ္ျပဳမယ့္အစား ဓားနဲ႔သာခုတ္သြားပါေတာ့”ဟု ေျပာလုိက္ သည္ဆုိ၏၊ ဖတ္ရတာ ရယ္စရာ၊ ၿပံဳးစရာေလးပါ။

စာေပညီလာခံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကာတြန္းအႏုပညာရွင္ ဆရာႀကီး “ဦးဘေထြး”ကလည္း ေၾကးမုံသတင္းစာမွာ ကာတြန္း တစ္ပုဒ္ သ႐ုပ္ေဖာ္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့အခါ “စာေပညီလာခံ”မုခ္ဦးႀကီးဆီကုိ ဦးတည္ကာ စာအုပ္ေတြက လူေတြလမ္းေလွ်ာက္သလုိ ေလွ်ာက္သြားေနၾကတဲ့ ပုံေလးေတြရဲ႕အေပၚမွာ “မႈိင္းတုိက္ စာေပ”၊ “ေခတ္ေနာက္ဆြဲစာေပ”၊”အက်င့္ပ်က္စာေပ”၊”စိတ္ ကူးယဥ္စာေပ”၊”စီးပြားေရးစာေပ”ဆုိၿပီးေရးပါတယ္။ မုခ္ဦးႀကီး ကုိျဖတ္သန္းၿပီး ဟုိဘက္ကုိေရာက္သြားတဲ့ စာအုပ္ရဲ႕အေပၚမွာ ေတာ့ “ျပည္သူ႔အက်ဳိးျပဳစာေပ”လုိ႔ ဆရာႀကီးကေရးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးနဲ႔အတူ ေဖာ္ျပေပးလုိက္တဲ့ ဓာတ္ပုံမွာေတာ့
၂၁-၁၁-၁၉၆၂ ညပုိင္း ၇ နာရီမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပည္လမ္းမွာ ရွိတဲ့ ျမန္မာ့အသံျမက္ခင္းျပင္ရဲ႕ ညစာစားပြဲကုိ ျမင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စာေပညီလာခံႀကီးကုိ တက္ေရာက္ ခဲ့ၾကတဲ့ စာေရး ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိ ေတာ္လွန္ေရးအစုိးရ ျပန္ၾကားေရးဌာန တာ၀န္ခံ ဗုိလ္မွဴးႀကီးေစာျမင့္က တည္ခင္း တဲ့ ညစာစားပြဲျဖစ္ပါတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈဌာန ေပၚလစီၫႊန္ၾကားေရး၀န္ ဒုတိယ ဗုိလ္မွဴးႀကီး “ဘုိ”က ဗုိလ္မွဴးႀကီးေစာျမင့္ရဲ႕ကုိယ္စား အမွတ္တရ စကား ေျပာၾကားေနတဲ့ ပုံလည္းျဖစ္ေၾကာင္းပါ။

ေဆာင္း၀င္းလတ္ေရးသည္။