အထက္အညာေဒသမွ အမည္ဆန္းသည့္ ရွိမၼကား(ရွိန္းမကား)ၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ခဲ့စဥ္

ေက်ာင္းႀကီးမ်က္ႏွာစာမွ အဂၤေတေဒါင္း႐ုပ္။

ယခုႏွစ္ကုန္ပိုင္းခရီးစဥ္တြင္ ျမစ္ႀကီးနားျမစ္ဆုံခရီးစဥ္ အျဖစ္သြားခဲ့ၾကရာ ေ႐ႊဘိုၿမိဳ႕ဘုရားစုံ၊ ဟန္လင္းၿမိဳ႕ေလ့လာေရး၊ မဲဇာေဘးမဲ့ေတာႏွင့္ ဗန္းေမာက္ဇလုံေတာင္ဘုရားဖူးခရီးစဥ္ကို ႏိုဝင္ဘာ (၂၀၁၉) ခရီးအျဖစ္ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမမ်ားစု၍သြားခဲ့ရာ မိုးၫွင္းဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ ႏွစ္ညအိပ္ခရီးသတ္မွတ္ကာ လူငယ္မ်ားက ‘ဇလုံေတာင္’ဘုရားဖူးသြားၿပီး စာေရးသူက ဒူးနာေန၍ ေက်ာင္းမွာပင္ေနခဲ့သည္။

ေန႔လယ္ထမင္းစားအၿပီး ဥပါသကာႀကီးတစ္ဦးႏွင့္ ေဒသအေၾကာင္း စကားလက္ဆုံက်စဥ္ အျပန္ခရီးစဥ္ကိုေမးရာ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕တြင္ ညအိပ္၍ ထူးျခားေသာ ေနရာေဒသမ်ားသို႔သြားပါမည္ဟု ေျပာမိေသာအခါ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ႏွင့္မေဝးလွေသာ ဝက္လက္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေလ့လာစရာ ေရွးေဟာင္းနယ္ေျမတစ္ခုရွိသည္။ ထိုနယ္ေျမမွာ ‘ရွိမၼကား’ဟုေခၚၿပီး ေရွးေဟာင္းအုတ္ေက်ာင္းႀကီး၊ ေရွးေဟာင္းေက်ာင္း၊ ဇရပ္၊ ေရကန္မ်ားႏွင့္ ေ႐ႊသမင္ေဘးမဲ့ေတာႀကီးရွိေၾကာင္း ေျပာသည္။

ဥပါသကာႀကီးေျပာစကားႏွင့္ အျပန္ခရီးတြင္ဝင္ရန္ ေနရာတစ္ေနရာထပ္တိုးခဲ့သည္က ‘ရွိမၼကား’ဆိုေသာ ေဒသသို႔ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္တစ္ေန႔ညတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ ဥပါသကာႀကီးကိုႏႈတ္ဆက္ရင္း ‘ရွိမၼကား’ေဒသအေၾကာင္း ေမးလိုက္မိသည္။ ဒီစကားဝိုင္းထဲ ထပ္တိုးပါလာေသာ ဥပါသကာႀကီးတစ္ဦးက ဝက္လက္ၿမိဳ႕သားျဖစ္ၿပီး ‘ရွိမၼကား’ေဒသႏွင့္ ရင္းႏွီးသူဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ အဆင္ေျပသြားခဲ့သည္။

‘ရွိမၼကား’ဆိုေသာ စာေရးဟန္သည္ ေရွးအခါကျဖစ္ၿပီး ယခုအခါစကားသံႏွင့္ ‘ရွိန္း’ကို နငယ္ႏွင့္သတ္၍ ‘ရွိန္းမကား’ဟု ေခၚၾကေၾကာင္းမွစ၍ စကားေျပာျဖစ္ခဲ့ရာ ယခုအခါ ၿမိဳ႕နယ္ ကေလးအျဖစ္ လမ္းၫႊန္တပ္စာလုံးမွာ ‘ရွိမၼကား’ဟု မႏွစ္လုံးဆင့္ ေရးထားသည္ဟုဆိုသည္။

ခရီးစဥ္ကို နံနက္ ၈ နာရီမွာ စခဲ့သည္။ အထက္ပိုင္း အညာေဒသ ေ႐ႊဘိုနယ္သည္ ေရွးကအညာႏွင့္မတူေသာ ျမင္ကြင္းမ်ား၊ စိမ္းစိုေနေသာ စိုက္ပ်ိဳးသီးႏွံယာေျမမ်ားႏွင့္ ပင္ႀကီးပင္ငယ္မ်ိဳးစုံကလည္း ကားလမ္းကို အရိပ္မိုးထားသည္ႏွယ္ ေအးစိမ့္စိမ့္ႏွင့္။ အညာမိုးရိပ္ကေလးကလည္း တစ္ခါတစ္ရံ အုံ႔မႈိင္းေနျပန္သျဖင့္ သာယာလွသည့္ ခရီးစဥ္အျဖစ္ သြားခဲ့ရသည္။

ရွိမၼကားအုတ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးအဝင္လမ္းတြင္ေတြ႕ရသည့္ ေရွးျခေသၤ့႐ုပ္မ်ားႏွင့္ နတ္လမ္း။

ေမးျမန္းသိရွိခဲ့ရသည္က ရွိမၼကားက ႐ြာႀကီးပါ ဆိုေသာ္လည္း ‘ၿမိဳ႕’အျဖစ္လည္း သတ္မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ အိမ္ေျခ ၁၀၀၀ ေက်ာ္ရွိေသာ႐ြာပါဟု ဆိုစကားႏွင့္ညီသည္။ ႐ြာအဝင္ဟုဆိုရမည့္ လမ္းကက်ဥ္းၿပီး အုတ္ခဲလမ္းကေလးပါ။ ဒီလိုႏွင့္ ႐ြာအဝင္မွာ ေဒသခံထံ အကူအညီစကားဆိုလိုက္ရာ ကၽြန္မတို႔ႏွင့္အတူ လိုက္ပါခဲ့သည္။ ဒီ႐ြာမွာ ေတာရေက်ာင္းႀကီးက အထင္ကရမို႔ လိုက္လံရွင္းလင္း ခရီးႀကိဳလုပ္ပါမည္ဟုဆိုသည္။ လမ္းေဘး လယ္ကြင္းမ်ားက ပင္ေျခစိမ္း၍ စပါးႏွံမ်ားဝင္းဝါေနပါၿပီ။ စိုက္ပ်ိဳးေရးအဓိကဟု သိရသည္။

တစ္ေန႔ခရီးလည္းျဖစ္ ဘုရားဖူးခရီးလည္းျဖစ္မို႔ ေဘးမဲ့ေတာသို႔သြားရန္ အခ်ိန္မရ၍ ေတာရေက်ာင္းတြင္း၌သာ စုံစုံ လင္လင္သြားလာၾကဖို႔ ျဖစ္သည္။ ေရွးတစ္ခ်ိန္က ‘ပ်ဴ’နယ္ေျမျဖစ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ‘ပ်ဴ’ အေငြ႕အသက္မကင္းေသာ လက္က်န္ျမင္ ကြင္းဓေလ့မ်ားလည္း ရွိေနသည္ဟုဆိုသည္။ ေတာရေက်ာင္းႀကီးသို႔ အဝင္ အုတ္လမ္းကေလးက ခပ္က်ဥ္းက်ဥ္းလမ္းၾကမ္း ကေလးပါပဲ။ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီးႏွင့္ အလြန္နီးေသာေနရာဟုဆိုသျဖင့္ လွမ္းေမၽွာ္၍ၾကည့္မိရာ သဘာ၀ေတာေတာင္႐ႈခင္းမ်ားက ေနရာယူထားသည္။

ေတာရေက်ာင္းႀကီးနယ္ေျမသို႔အဝင္လမ္းကို ေရွးယခင္က ဦး႐ိုးတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံက ေက်ာက္ခဲတစ္လုံးစီကို အဂၤေတမပါ ခင္းခဲ့ၿပီး တစ္ေန႔တစ္ႏိုင္သယ္၍ ခင္းခဲ့ေသာလမ္းကေလးျဖစ္ကာ ေဘးတြင္ရွိေနေသာ ေက်ာက္တုံးႀကီးမ်ားက သူတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံ လမ္းခင္းျခင္းကုသိုလ္ ၿပီးေျမာက္မႈအမွတ္အသားဟု သိရသည္။ လမ္းကေလးအဆုံး ေက်ာင္းနယ္ေျမသို႔အဝင္၌ ျခေသၤ့ႀကီး ႏွစ္ေကာင္ ၿခံရံထားေသာ အုတ္လမ္းက်ဥ္းကို စတင္ေတြ႕ေနရ ပါၿပီ။ အႏုသုခုမလက္ရာမ်ားျဖင့္ ေႁမြလိမ္ေႁမြေကာက္အုတ္လမ္း ကေလးက ၾကည္ႏူးသလိုလို၊ လြမ္းဆြတ္စရာလိုလိုႏွင့္ ဗိသုကာ လက္ရာေတြကို ေရၫွိမ်ား ကပ္ေနသည္မွာ ျမင္ရျခင္းတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ေနသည္။ ပန္းေတာ့လက္ရာေတြမို႔ ပ်က္စီးမွာ စိုးသြားမိသည္။ ေရကန္ႀကီးတစ္ကန္ကလည္း ၿငိမ္သက္ေနသေယာင္ႏွင့္ ဟိုယခင္ကဆို ထို႔ထက္ပိုေသာ လွပျခင္းမ်ားႏွင့္ဟုလည္း ေတြးလိုက္မိသည္။

ေတာရအုတ္ေက်ာင္းႀကီးက ႏွစ္ထပ္ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္ၿပီး အိုအိုႀကီးအသြင္ႏွင့္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းသင့္ေသာ အေနအထားပါပဲ။ ေက်ာင္းႀကီးမ်က္ႏွာစာမွာ ေရွးေခတ္ ပန္းေတာ့လက္ရာစုံစြာႏွင့္ ေက်ာင္းထဲ လွည့္လည္ၾကည့္မိေသာအခါ ထြက္တစ္ေပါက္မွ ေခါင္းျပဴမိလိုက္ရာ ခပ္ေဝးေဝးမွာ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီး၏ ကမ္းေျခ ေျမႏုေသာင္စပ္၌ စိုက္ကြင္းစိုက္ကြက္ေတြႏွင့္ စိမ္းစိုလို႔ပါပဲ။ ေက်ာင္းဝင္းထဲမွာလည္း စံကားျဖဴပင္ႀကီးမ်ားက ထီးထီးမားမား ျဖင့္ အရိမ္မိုးထားသည္။

အတူလိုက္ပါခဲ့ေသာ ေဒသခံဦးခင္ေမာင္က ေနရာတစ္ေနရာကို ၫႊန္လိုက္ရာ ေက်ာင္းေရွ႕အုတ္လမ္းကေလးမွအဆင္းလမ္း လမ္းဆုံးလၽွင္ ဧရာ၀တီျမစ္ႀကီးကမ္းေျခသို႔ ေရာက္သြားၿပီ ျဖစ္သည္။ ေတာရေက်ာင္းႀကီးကလည္း သစ္ပင္ႀကီး၊ ငယ္ ဝိုင္းရံေသာကုန္းျပင္ျမင့္မွာ ျဖစ္ပုံရသည္။ ရွိမၼကား(ရွိန္းမကား)သည္ အမည္ဆန္းၿပီး ပေဟဠိဆန္ေသာေဒသပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဤေဒသမွာရွိေနေသာ ေတာရေက်ာင္းႀကီး၏ ဒါယကာျဖစ္ခဲ့သူမွာ မည္သူျဖစ္သည္ကို သိရန္လိုၿပီျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းႀကီး ဒါယကာမွာ ဘ၀ရွင္မင္းတုန္းမင္းႀကီးဟု သိရသည္။ နယ္ေျမအတြင္း ေတာရအုတ္ေက်ာင္းႀကီး၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း၊ ဇရပ္
ႀကီး၊ ေရကန္ႀကီးတို႔ကိုပါ မင္းတုန္းမင္းႀကီးက စာခၽြန္ေတာ္ထုတ္၍ သတ္မွတ္ေပးခဲ့ေသာ ေဘးမဲ့ေတာသည္ ထိုစဥ္က ၃၃၄ ဧက အက်ယ္ရွိသည္ဟုပါ မွတ္သားခဲ့ရသည္။

ေဒသအမည္ ‘ရွိန္း’ဟူေသာေခၚဆိုမႈသည္ ပေဟဠိဆန္သလို ‘ရွိန္းဆာယာကိုယ္ေပ်ာက္’ဆိုေသာ ဆိုစကားႏွင့္ ကိုယ္ေပ်ာက္ႏိုင္ေသာ လူတစ္ဦး၏ ပေဟဠိဆန္မႈကို စံထား၍ ‘ရွိန္း’ဆိုေသာ စာလုံးကိုယူကာ ‘ရွိမၼကား'(ရွိန္းမကား)ျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ေရွး႐ြာခံမ်ားက ယုံမွတ္စကားျဖင့္ ေျပာခဲ့သည္ကို မွတ္သားခဲ့ရသည္ဟု ဆိုသည္

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၄ ခုႏွစ္တြင္ လႉဒါန္းေသာေၾကာင့္ ယခုအခါတြင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀ ေက်ာ္ သက္တမ္းရွိခဲ့ၿပီျဖစ္၍ အိုအိုမင္းမင္းျဖစ္ခဲ့ၿပီမို႔ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖို႔လိုသည္။ ရွိမၼကား ေရာက္ဧည့္သည္မ်ားအေနျဖင့္လည္း သမိုင္းေၾကာင္း ထင္ရွားခဲ့ ေသာေဒသ၏ ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအုံမ်ားကို ေလ့လာ မွတ္တမ္းတင္ၾကမွာျဖစ္သျဖင့္ ျမန္မာဆန္ေသာ ျမန္မာေက်း လက္ ရွိမၼကား၏ ေရွးဇာတိကိုလည္း ေဖာ္ထုတ္မွတ္တမ္းျပဳထား ဖို႔လိုသည္။ ကၽြန္မလည္း သိခ်င္၊ မွတ္ခ်င္ေန၍ ဦးခင္ေမာင္ကို ေမးျမန္းမိေသာအခါ ဦးခင္ေမာင္က သူ႕မိတ္ေဆြကို ဖုန္းဆက္ေခၚလိုက္သည္။

ေရာက္လာသူမွာ ဦးဘတင္ဟုအမည္ရေသာ ရွိမၼကား နယ္သားျဖစ္ၿပီး တစ္ခ်ိန္က ရဟန္းပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ခဲ့သည့္အတြက္ ‘ရွိမၼကား’၏ သမိုင္းရွည္ခရီးကို သိတန္သေ႐ြ႕ သိေနသူျဖစ္၍ အဆင္ေျပခဲ့သည္။ ေမြးသည္မွ ယေန႔ အသက္(၇၇)ႏွစ္အထိ ေနထိုင္ဆဲ အဘဦးဘတင္ဆိုစကားအရ မွတ္သားခဲ့ရမႈမ်ားကို ျပန္လည္ေရးသားေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

လြန္ခဲ့ေသာေရွးအခါက ရွိမၼကားသည္ စည္ပင္ေသာ ႐ြာႀကီးျဖစ္ခဲ့ၿပီး ေရွးဆန္သည့္ ျမန္မာ႐ြာႀကီးျဖစ္သည္။ ေဒသအမည္ ‘ရွိန္း’ဟူေသာေခၚဆိုမႈသည္ ပေဟဠိဆန္သလို ‘ရွိန္းဆာယာကိုယ္ေပ်ာက္’ဆိုေသာဆိုစကားႏွင့္ ကိုယ္ေပ်ာက္ႏိုင္ ေသာလူတစ္ဦး၏ ပေဟဠိဆန္မႈကို စံထား၍ ‘ရွိန္း’ဆိုေသာစာလုံးကိုယူကာ ‘ရွိမၼကား'(ရွိန္းမကား)ျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ေရွး႐ြာခံမ်ားက ယုံမွတ္စကားျဖင့္ ေျပာခဲ့သည္ကို မွတ္သားခဲ့ရသည္ဟု ဆိုသည္။

ထပ္မံ၍ ေရွးအယူအဆတစ္ခုမွာ ပုဂံက်န္စစ္မင္း လက္ထက္အခါက မုဆိုးႀကီး ‘ငစဥ့္’ကိုရွာရာ ‘ငစဥ့္ကိုင္’ဆိုေသာ အရပ္တြင္ ေတြ႕ဆုံမႈကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ငစဥ့္ကို ‘ကိုင္’တြယ္ႏိုင္ခဲ့သျဖင့္ ‘ငစဥ့္ကိုင္’အရပ္ဟု ေခၚခဲ့သည္။ လမ္းခရီးတစ္ေလၽွာက္၌လည္း ‘ငစဥ့္’သည္ ‘ရွိမူကား’ေတြ႕ရမည္ဆိုေသာစိတ္ျဖင့္ ရွာေဖြခဲ့ၿပီး က်န္စစ္မင္း၏ႏႈတ္ထြက္စကား ‘ရွိမူကား’မွ ‘ရွိန္းမကား’ ျဖစ္လာသည္ဟု ဆရာႀကီးဦးေအးေမာင္၏ သမိုင္းမွတ္တမ္းအခ်က္ အလက္အရ မွတ္သားခဲ့ရဟုလည္းဆိုသည္။

ရွိမၼကားအုတ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး လိုဏ္ဘုရားသို႔အဝင္ အသက္ဝင္လွေသာ ႐ုပ္တုႀကီးမ်ား။

အဂၤလိပ္အုပ္စိုးစဥ္အခါက ရွိမၼကားတြင္ ‘ဗိုလ္႐ိုင္’ဆိုေသာ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္တစ္ဦးရွိခဲ့ဖူး၏။ ရွိမၼကားႏွင့္ဝန္းက်င္ေဒသမ်ားသည္ ‘ဆား’ထြက္ရာ ဧရာ၀တီျမစ္ဆိပ္မွ အနယ္နယ္သို႔ တင္ပို႔ေရာင္းခ် ေသာလုပ္ငန္းသည္ အလြန္ဖြံ႕ၿဖိဳးေနေသာအခ်ိန္လည္း ျဖစ္၏။ ဗိုလ္႐ိုင္သည္ နယ္ခ်ဲ႕ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရွိမၼကားနယ္တြင္ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ နာမည္ႀကီးခဲ့သူအျဖစ္ ထင္ရွားခဲ့၏။

ဤမွတ္သားစရာမ်ားသည္ ‘ရွိမၼကား’ၿမိဳ႕အတြက္ ဂုဏ္တက္စရာ သမိုင္းဝင္မ်ားျဖစ္ခဲ့ၿပီး အေမြေကာင္းမ်ား ပိုင္ဆိုင္မႈအတြက္ ေက်ာင္း၊ ကန္၊ ဇရပ္မ်ားလည္းရွိေနေသာေဒသ ျဖစ္သည္မွာ ေသခ်ာေနသည္။

ေတာရေက်ာင္းတိုက္ႀကီးရွိရာ နယ္ေျမအတြင္း၌ ပထမ ေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ အရွင္ဇာဂရမေထရ္ သီတင္းသုံးခဲ့၏။ ထိုအခ်ိန္က သကၠရာဇ္ ၁၂၂၄ ခုႏွစ္အခ်ိန္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးက တိုင္းခန္းလွည့္လည္ရင္း ရွိမၼကားေဒသသို႔ေရာက္ခဲ့ရာ မူလ ေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ႀကီး ျဖစ္လာမည့္ ဆရာေတာ္ ဦးဇာဂရကိုဖူးေတြ႕ရၿပီး ဆရာေတာ္ကို ၾကည္ၫိုလြန္းသျဖင့္ ေတာရေက်ာင္းနယ္ေျမတြင္ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းခဲ့၏။ ထိုစဥ္က ေက်ာင္းအမည္ကို ‘ေအာင္ေျမလႊတ္စံ’ေက်ာင္းဟု သမုတ္ေတာ္မူကာ ေက်ာက္စာေရးထိုး ကမၸည္းတိုင္စိုက္ခဲ့၏။ ယေန႔တိုင္လည္း ထိုေက်ာက္စာတိုင္ ရွိေနဆဲျဖစ္ေသာ္လည္း ေက်ာင္းႀကီးကား ပ်က္စီးခဲ့၏။ ေက်ာင္းေဆာင္အသစ္ႏွင့္ ပုံဟန္တူ ျပန္လည္တည္ရွိေနသည္ကိုသာေတြ႕ရၿပီး မူလေက်ာင္းႀကီးပုံကို ပန္းခ်ီဆရာမင္းဟန္(ဦး)ႏွင့္ ဇနီးေဒၚခင္ရီတို႔က ေရးဆြဲလႉဒါန္းထားေသာ ပန္းခ်ီပုံကိုလည္း ေတြ႕ခဲ့ရသည္။

ရွိမၼကား႐ြာမွ မင္းတုန္းမင္းႀကီးေကာင္းမႈ အုတ္တိုက္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး။ (လြန္ခဲ့ေသာ၁၀ ႏွစ္ခန္႔အခ်ိန္က)။

ထို႔ျပင္ ေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ႀကီး တရားအား ထုတ္ခဲ့ေသာ ေက်ာက္ဂူမ်ားႏွင့္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးေကာင္းမႈ အုတ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးအတြင္း၌ ေရွးေဟာင္း႐ုပ္ပြားဆင္းတု ေတာ္တစ္ဆူကိုလည္း ဖူးခဲ့ရသည္။

အစားထိုးေဆာက္လုပ္ထားေသာ သစ္သားေက်ာင္းႀကီး တြင္ မူလေက်ာင္း၏ အုတ္တိုင္မ်ား၊ ပြတ္လုံးလက္ကိုင္မ်ားကို ေတြ႕ရသည္။ ပို၍ထူးျခားသည္မွာ မင္းတုန္းမင္းႀကီး၏စာခၽြန္ေတာ္မ်ား၊ သီေပါမင္း၏ စာခၽြန္ေတာ္မ်ား၊ ေရွးရွိမၼကားမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားအသုံးျပဳခဲ့ေသာ စာခၽြန္ေတာ္မ်ား၊ ရတနာပုံေခတ္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ား၊ အႏုသုခုမလက္ရာစုံပစၥည္းမ်ားကိုလည္း ဆရာေတာ္ အဆက္ဆက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသည္ဟု သိရွိခဲ့ရသည္။

ခရီးလမ္းသင့္ေသာ ရွိမၼကားေဒသသည္ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕နယ္ ႏွင့္ ၂၆ မိုင္ကြာေသာ ဝက္လက္ၿမိဳ႕နယ္၌ တည္ရွိေနၿပီး ေရလမ္းခရီးျဖင့္လည္း ဧရာ၀တီျမစ္ ေရလမ္းျဖင့္ သြားေရာက္ႏိုင္သည္။လမ္းဒါယကာဦး႐ိုး၏ ‘ဘိုး႐ိုးေက်ာက္လမ္း’ေလးႏွင့္ ျခေသၤ့ႀကီး ႏွစ္ေကာင္ကိုေက်ာ္၍ရွည္လ်ားလွေသာ လမ္းကေလးမွ ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးအထိ ေပ ၃၀၀ ေက်ာ္ရွည္ေသာ အုတ္လမ္းကေလးတြင္ ေလၽွာက္ရင္း နားလိုက္၊ ေလၽွာက္လိုက္ႏွင့္ ေနာက္ျပန္ၾကည့္ေသာ္ ဧရာ၀တီျမစ္တြင္း ျမင္ကြင္းမ်ား၊ ေလၽွာက္ေနဆဲ ေတာ၊ ေတာင္၊ သစ္ပင္ႀကီးမ်ားအလွ၊ ေရွ႕တစ္ေမၽွာ္တြင္ ဘ၀ရွင္မင္းတုန္းမင္းႀကီး ေကာင္းမႈ အုတ္ေက်ာင္းေတာ္အိုႀကီးဆိုေသာ ျမင္ကြင္းမ်ားသည္ ‘ရွိမၼကား’၏ သမိုင္းဝင္မွတ္တမ္းမ်ားျဖင့္ ျမန္မာျပည္အတြက္ ဂုဏ္တက္စရာမ်ားပင္ဟု ညည္းတြားလိုက္မိသည္။

ရွိမၼကား(ရွိန္းမကား)ေဒသသို႔ သြားေရာက္ၾကမည့္ ခရီးသြားဧည့္သည္မ်ားအတြက္ စကားလက္ေဆာင္ေပးလိုသည္မွာ ‘ရွိမၼကား’သည္ ဣေျႏၵႀကီးေသာမိန္းကေလးႏွင့္တူ၏။ ေအးခ်မ္းေသာနယ္၊ ယဥ္ေက်းေသာနယ္၊ တိတ္ဆိတ္ေသာနယ္၊ အမႈိက္ကင္းစင္၍ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ေသာနယ္ျဖစ္သျဖင့္ သာယာပါသည္။ အိမ္တန္းရွည္ေသာ ၿမိဳ႕ငယ္ကဲ့သို႔ ႐ြာတန္းရွည္ျဖစ္၏။ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ားကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ေသာ ‘ရွိမၼကား’ သည္ တန္ဖိုးရွိေသာနယ္ျဖစ္သည္။ ဝိုင္းဝန္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း ျဖင့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားဂုဏ္ကို ထိန္းသိမ္းရန္လိုသည္။

ယခုအခါ ရွိမၼကား(ရွိန္းမကား)သည္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ခရီးသြားမ်ား ေရာက္သင့္သေလာက္ ေရာက္လာၿပီျဖစ္သည္။ အညာေဒသ စစ္ကိုင္းတိုင္းေဒသႀကီးသည္ ေျခာက္ေသြ႕သည့္ သေဘာရွိ၏။ စိမ္းစိမ္းစိုစို သစ္ေတာပ်ိဳမ်ားႏွင့္ စိမ္းလန္းေနေသာ္လည္း ‘မီး’သတိထားရန္လို၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ‘မီး’ျဖစ္လာမည့္ ေဆးလိပ္တိုမီးကို အထူးသတိျပဳရပါမည္။

ယခု ရွိမၼကားေဒသခရီးစဥ္တြင္ လိုက္ပါရွင္းလင္းေပး ေသာ ေဒသခံဦးခင္ေမာင္ႏွင့္ သူ၏မိတ္ေဆြ ဦးဘတင္တို႔ကို လႈိက္လွဲစြာ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။ ဆယ္ျဖာေသာလက္ျဖင့္ ဦးတင္၍လည္း ေက်းဇူးတင္ပါသည္။ စာေရးသူသြားလိုသည္ကို မညည္း မၫူပို႔ေဆာင္ေပးေသာ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမမ်ားကိုလည္း ေက်းဇူးတင္သည္။ ခရီးစဥ္ကို အစေဖာ္ေပးခဲ့ေသာ မိုးၫွင္းၿမိဳ႕ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမွ ဥပါသကာႀကီးဦးက်င္ႏွင့္ မိတ္ေဆြမ်ားကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ပါသည္ဟု ေက်းဇူးစကားျဖင့္ ရွိမၼကားေဒသေရာက္ ေလ့လာမိခဲ့သမၽွကို စာတစ္ပုဒ္ေရး၍ ရွိမၼကား(ရွိန္းမကား)ၿမိဳ႕/ေဒသကို ေက်းဇူးဆပ္လိုက္ပါသည္။

ေရးသူ – ျမမၪၨဴေဝ(က်ဳံမေငး)