ခ်င္းမ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္ဇာတိ တာ႐ႊန္း႐ြာသို႔

ျမင့္မားေသာ ေတာင္တန္းမ်ားေပၚ ျဖတ္သန္းတိုက္ခတ္လာသည့္ေလက ေအးတစိမ့္စိမ့္ ရွိလွသည္။ ေပ၅၀၀၀ ေက်ာ္ေတာင္မ်ားေပၚက တိုက္ခတ္လာသည့္ေလဆိုေတာ့ မေအးဘယ္ရွိလိမ့္မလဲ။ ခ်င္းျပည္နယ္၏ ပင္ကိုသဘာ၀အတိုင္း ေဆာင္းတြင္းကာလမွာ သူမတူေအာင္ေအးျမၿမဲ ျဖစ္သည္။

ဖလမ္းၿမိဳ႕ကို ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္အတူ ကေလးၿမိဳ႕က အၿမဲတမ္း ခရီးသြားေဖာ္ ဉီးမ်ိဳးသိန္း(သမုတိသစၥာ)တို႔ ေရာက္ရွိခ်ိန္မွာ ညေန ၃ နာရီ။ ညအိပ္တည္းခိုမည့္ ဖလမ္းၿမိဳ႕ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာျပဳဗဟိုေက်ာင္းဆရာေတာ္ အဂၢမဟာသဒၶမၼေဇာတိကဓဇ ဘဒၵႏၲအရိယဝံသအား ဝင္ေရာက္ဖူးေျမာ္ၿပီးအခ်ိန္ရေသးသျဖင့္ ဆရာေတာ္အား ခြင့္ေတာင္း၍ တာ႐ႊန္း ႐ြာကို ဆိုင္ကယ္ျဖင့္ သြားျဖစ္သည္။

တာ႐ႊန္းက ဖလမ္းၿမိဳ႕ႏွင့္ ေလးမိုင္ကြာေဝးသည္။ဖလမ္းၿမိဳ႕အဝင္ က်င္မြာလ္ရပ္ကြက္ရွိ ဖလမ္းၿမိဳ႕ဆိုင္းဘုတ္နားမွာ တာ႐ႊန္းသြားသည့္ လမ္းခြဲရွိသည္။ တာ႐ႊန္းသြားလမ္းက ႐ြာေရာက္သည္အထိ အဆင္းလမ္း။ လမ္းကက်ယ္ေသာ္လည္း ေတာင္ေပၚလမ္းျဖစ္၍ မေခ်ာေမြ႕လွ ပါ။

“တာ႐ႊန္း႐ြာက အႀကီးအကဲျဖစ္သူ ဦးေတာ္လြန္းကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ဦးႂကြန္ဘိခ္အားအုပ္ခ်ဳပ္သူ အႀကီးအကဲအျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ၾကသည္။ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္က စစ္တိုက္ရာမွာ၊ တရားစီရင္ရာမွာသူမတူေအာင္ ထူးကဲေက်ာ္ၾကားသျဖင့္ လူခ်စ္လူခင္မ်ားခဲ့သည္။ ဩဇာအရွိန္အဝါ ရွိလာခဲ့သည္။”

တကယ္ေတာ့ တာ႐ႊန္း႐ြာကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္က ပထမအႀကိမ္ ေရာက္ခဲ့ဖူးၿပီး ျဖစ္သည္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳဗဟိုေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးအရိယဝံသႏွင့္အတူေထာ္လာဂ်ီျဖင့္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕က ညေန ၄နာရီ ေက်ာ္မွထြက္သျဖင့္ ႐ြာအဝင္ရွိ တာ႐ႊန္း႐ြာေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာျပဳေက်ာင္းအထိသာ ေရာက္ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က တာ႐ႊန္းမွာ သာမန္႐ြာကေလးသာ။ သည္တစ္ေခါက္သြားခ်ိန္မွာ ဆိုင္ကယ္ျဖင့္ သြားျခင္းျဖစ္၍ ခရီးပိုတြင္သည္။လမ္းပိုမိုေကာင္းလာတာလည္းပါမည္ ထင္ပါသည္။ တာ႐ႊန္း႐ြာသြားလမ္းေဘးမွာ ေတာင္ေပၚ သစ္ပင္မ်ားရွိေနပါေသးသည္။ ေျမျပန္႔မဟုတ္သျဖင့္ လမ္းေဘးအေပၚပိုင္းရွိ သစ္ပင္မ်ားကိုေမာ့ၾကည့္ရသလို လမ္းေဘးေအာက္ဘက္ရွိ သစ္ပင္မ်ားကို အေပၚစီးမွ ျမင္ရသည္။ ဝက္သစ္ခ်၊ ထင္း႐ႉး၊ ခ်ယ္ရီ၊ေတာင္ဇလပ္နီပင္ေတြ မ်ားပါသည္။ အေဝးဆီမွာေတာ့ ေတာင္ယာ၊ ဥယ်ာဥ္ၿခံစိုက္ခင္းမ်ား။

လမ္းေဘးတစ္ေနရာမွာ]NGALZAWL BRITISHI CAMP DURING 1890-92 (၁၈၉၀-၁၈၉၂ ခုႏွစ္တြင္ၿဗိတိသၽွတို႔အေျခခ်ခဲ့ေသာ ငါလ္ေဇာလ္စခန္း)}ဆိုသည့္ဆိုင္းဘုတ္တစ္ခု ေတြ႕ရသည္။ ဆိုင္းဘုတ္စိုက္ထူထားသည့္ေနရာက ဖလမ္းႏွင့္ တာ႐ႊန္း႐ြာအၾကား တစ္ဝက္ခရီးေလာက္မွာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ဆိုင္းဘုတ္ေနရာက ဆက္ဆင္းေတာ့ လမ္းခြဲတစ္ခုေတြ႕ပါသည္။ တာ႐ႊန္း႐ြာအေရာက္ သြားႏိုင္သည့္လမ္းေဟာင္းမွ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ား ႐ြာအေရာက္သြားလာႏိုင္ရန္ ေဖာက္လုပ္ထားသည့္ လမ္းသစ္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က လမ္းေဟာင္းအတိုင္းသာ ဆက္သြားသည္။ လမ္းခြဲအလြန္မွာ ေျမျပင္ညီမဟုတ္ေသာ္လည္း မတ္ေစာက္ျခင္းမရွိေတာ့ ကုန္းေစာင္းဆင္ေျခေလၽွာ ေနရာမ်ားစြာျဖစ္ေနၿပီ။လမ္းေဘး ဝဲ၊ ယာစိုက္ခင္းမ်ားက ေဂၚဖီထုပ္၊ ပန္းမုန္လာ၊ စပ်စ္၊ ေျပာင္းဖူးႏွင့္ အျခား စားသုံးသီးႏွံစိုက္ခင္းမ်ားခ်ည္းပင္။

လမ္းေဘးမွာ နားေနႏိုင္ရန္ အေဆာက္အအုံကေလးမ်ားရွိရာ နားေနသူတခ်ိဳ႕ ေတြ႕ရသည္။ ဖလမ္းက ေျခက်င္ခရီးႏွင္လာသည့္ ႐ြာသူ၊ ႐ြာသားမ်ား ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ စိုက္ခင္းေတြအလြန္ ႐ြာအဝင္လမ္းမွာ ႐ြာဆိုင္းဘုတ္ႀကီးတစ္ခုေတြ႕သည္။

သည္ဆိုင္းဘုတ္ကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ပထမအႀကိမ္တာ႐ႊန္းေရာက္စဥ္ကပင္ ေတြ႕ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ေရွ႕ ခရီးဆက္ေတာ့ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာျပဳ တာ႐ႊန္းေက်ာင္း ေရာက္ၿပီ။႐ြာအဝင္ေက်ာင္း ေတာင္ဘက္လမ္းႏွစ္ခြဆုံရာမွာ ဆိုင္းဘုတ္အသစ္တစ္ခု ထပ္ေတြ႕ရျပန္သည္။

“LUNGAWL TENNAN TA KANLOGANG” “Warmly Welcome to Chin HeritageVillage Community Based Toruism Talsun Village”

“ခ်င္းအေမြအႏွစ္႐ြာ တာ႐ႊန္းမွႀကိဳဆိုပါ၏”

တာ႐ႊန္း႐ြာေက်ာင္းဆရာေတာ္အား ဖူးေတြ႕ရန္ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ဦးမ်ိဳးသိန္းတို႔ ေက်ာင္းဝင္းအတြင္းဝင္ၾကသည္။ အသင့္ေတြ႕ရသည့္ ေက်ာင္းေစာင့္တစ္ဦးကဘုန္းႀကီး ဗားရ္ႂကြသြားတယ္။ အဲဒီက ပင့္လို႔။ ဒီည ဗားရ္မွာ ညအိပ္မွာဟုေျပာသျဖင့္ ဆရာေတာ္ႏွင့္ မေတြ႕ခဲ့ရပါ။

ေက်ာင္းထဲရွိ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ဝင္ေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကသည္။ တာ႐ႊန္းေက်ာင္းမွာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္က သာသနာျပဳဆရာေတာ္ဦးသီဟ စတင္သီတင္းသုံး ေနထိုင္ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က တာ႐ႊန္း ႐ြာသူ၊ ႐ြာသားအားလုံးမွာ ကင္လ်င္ (Kin Linn)ဟုေခၚသည့္ ႐ြာေစာင့္နတ္ကိုသာ ႐ိုးရာကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။႐ိုးရာနတ္ကိုးကြယ္ရာမွာ မဏိပူရျမစ္နားရွိ ေက်ာက္တုံးႀကီးအား ႏြားေနာက္သတ္၍ ပူေဇာ္ပသျခင္းျဖင့္ ၿပီးသည္ဟု သိရသည္။

ဆရာေတာ္က ဗုဒၶဘာသာသို႔သက္ဝင္ေစရန္ေဟာၾကားလမ္းၫႊန္ျပသမႈေၾကာင့္ ယခင္က နတ္ကိုးကြယ္သူ လူဦးေရ ၂၀၀ ခန္႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ထိုအခ်ိန္မွစတင္၍ ႏြားေနာက္သတ္ နတ္တင္ဓေလ့ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္။ ဦးသီဟေနာက္ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာ ေတာ္မွာ ဦးေဇာတိကျဖစ္သည္။

ဆရာေတာ္ ဦးသီဟႏွင့္ ဆရာေတာ္ ဦးေဇာတိကအၾကားမွာ တာ႐ႊန္း႐ြာတြင္ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီးမရွိ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ သည္အခ်ိန္မွာပင္ အမ်ားစုက ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။ လက္ရွိ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ဦးဇဋိလမွာ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွ စတင္သီတင္းသုံးသည္။ ဆရာေတာ္ သီတင္းသုံးေနထိုင္ရန္ ဖလမ္းၿမိဳ႕ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာျပဳဗဟိုေက်ာင္း ဆရာေတာ္က အစစ အကူအညီေပးခဲ့သည္။ သကၤန္း၊ ေဆး၊ ၿခဳံေစာင္ကအစ စားနပ္ရိကၡာအထိ ဖလမ္းကေန ပို႔ေပးသည္။ တာ႐ႊန္း႐ြာမွာ ရွိေနသည့္လက္ရွိေက်ာင္းမွာ ဖလမ္းဆရာေတာ္၏ ဝါယမစိုက္မႈျဖင့္စင္ကာပူႏိုင္ငံမွာ သီတင္းသုံးေနထိုင္သည့္ ျမန္မာေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲတိေလာကသီရိႏွင့္ တပည့္ဒါယကာ၊ဒါယိကာမမ်ား၏ေကာင္းမႈျဖင့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၂ ရက္မွာ ၿပီးစီးသည့္ေက်ာင္း ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းႀကီးၾကပ္ ေဆာက္လုပ္သည့္အဖြဲ႕မွာ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေတာင္စလင္းတိုက္သစ္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲတိကၡ (အဂၢမဟာပ႑ိတ)ႏွင့္ တိုက္အုပ္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲေနမိႏၵတို႔ျဖစ္သည္။

တာ႐ႊန္းေက်ာင္း တတိယဆရာေတာ္ ဦးဇဋိလမွာ ယေန႔ဆိုလၽွင္ တာ႐ႊန္းေက်ာင္းတြင္ ေနထိုင္သီတင္းသုံးသည္မွာ ၁၀ ႏွစ္သက္တမ္းရွိၿပီ။ ဆရာေတာ္မွာ တာ႐ႊန္း႐ြာ၏ရပ္ေရး႐ြာေရး၊ လူမႈေရးကအစ ပူးေပါင္းပါဝင္ အကူအညီေပးေနသျဖင့္ ႐ြာသူ၊ ႐ြာသားမ်ားမွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မဟုတ္ၾကေတာ့ေသာ္လည္း ေက်ာင္းသို႔ အဝင္အထြက္ရွိၾကသည္။စားစရာေသာက္စရာ လာေရာက္ပို႔လႉၾကသည္။ေတာင္ယာထြက္၊ ဥယ်ာဥ္ထြက္သီးႏွံမ်ား လာေရာက္ေပးပို႔ ၾကေၾကာင္း တာ႐ႊန္း႐ြာခံမ်ားက ေျပာျပသျဖင့္ သိခဲ့ရသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ တာ႐ႊန္း႐ြာထဲေရာက္ေတာ့၄ နာရီခြဲရွိၿပီ။ ပါးစပ္ပါ႐ြာေရာက္ဆိုသလို ဟိုေမးဒီေမးျဖင့္ တာ႐ႊန္း႐ြာButu ရပ္ကြက္ရွိ Con Bik Museum ျပတိုက္ေရာက္သြားသည္။

ျပတိုက္ဖြင့္တာက ၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွာ တာ႐ႊန္း႐ြာက ခ်င္းမ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ဗိုလ္ဆြန္ပက္)အိမ္ေနရာမွာ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ျပတိုက္လိုက္လံျပသသူကဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ဗိုလ္ဆြန္ပက္)၏ေျမးျဖစ္သူ ဦးထာဝုန္ႏွင့္ ျပတိုက္ေသာ့ကိုင္အမ်ိဳးသမီး ေငြဇြန္တို႔ ျဖစ္သည္။

တာ႐ႊန္း႐ြာေရာက္တုန္းေရာက္ခိုက္ မ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ဗိုလ္ဆြန္ပက္)အေၾကာင္း ေလ့လာျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ဗိုလ္ဆြန္ပက္)အေဖမွာ ဦးကိပ္ဘိခ္ျဖစ္ၿပီး အေမက ေဒၚဇာတီလ္ ျဖစ္သည္။ ၁၈၃၄ ခုႏွစ္ကတာ႐ႊန္း႐ြာမွာ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ခ)ဗိုလ္ဆြန္ပက္မွာ တာ႐ႊန္း ခ်င္းအမ်ိဳးသားျဖစ္သည္။ ေဒၚကိန္းႂကြယ္ႏွင့္အိမ္ေထာင္က်ခဲ့ၿပီး တျခားဇနီးတစ္ေယာက္ရွိခဲ့ေၾကာင္း၊သားသမီး ေျခာက္ဦးအထိ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။သူက သူရသတၱိႏွင့္ျပည့္စုံၿပီး ဆင္ျခင္တုံတရားရွိသူ ျဖစ္သည္။တာ႐ႊန္း႐ြာက အႀကီးအကဲျဖစ္သူ ဦးေတာ္လြန္း ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ဦးႂကြန္ဘိခ္အား အုပ္ခ်ဳပ္သူ အႀကီးအကဲအျဖစ္တင္ေျမႇာက္ၾကသည္။ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္က စစ္တိုက္ရာမွာ၊တရားစီရင္ရာမွာ သူမတူေအာင္ ထူးကဲေက်ာ္ၾကားသျဖင့္ လူခ်စ္လူခင္ မ်ားခဲ့သည္။ ဩဇာအရွိန္အဝါ ရွိလာခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္မွာ ၿဗိတိသၽွအစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ခ်ိန္ျဖစ္၍ၿဗိတိသၽွတို႔၏ရန္ကို တြန္းလွန္ရန္ ညီၫြတ္ေရးအဓိကထားစည္း႐ုံးခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္ခဲ့႐ုံသာမက ဟားခါးနယ္အထိပင္ေအာင္ျမင္စြာ စည္း႐ုံးႏိုင္ခဲ့သည္။ ခ်င္းအမ်ိဳးသား မ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္မွာ ခ်င္းေတာင္အင္အားစုမ်ားကို ဦးေဆာင္ခ်ိန္ ၁၈၈၇ ခုႏွစ္ ေမ ၄ ရက္မွ စတင္ကာ အဂၤလိပ္စစ္တပ္မ်ားရွိရာ အင္းတင္႐ြာကို ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္သည္။ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေ႐ႊခ်ိဳးျဖဴမင္းသားက ျမန္မာေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ေသာ ဗိုလ္သာဒြန္း၊ ဗိုလ္တုတ္စံ၊ ခ်င္းေခါင္းေဆာင္ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္တို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ ခ်င္းေတာင္ေျခရွိ အင္းတင္၊ေတာင္တြင္း၊ ကေလး စသည္မ်ားကိုပါ ဝင္ေရာက္စီးနင္းတိုက္ခိုက္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းမွာဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ဗိုလ္ဆြန္ပက္)က သမိုင္းဝင္ မ်ိဳးခ်စ္ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ခံရသူ ျဖစ္သည္။

တာ႐ႊန္းျပတိုက္က ထင္း႐ႉးသားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားသည့္အေဆာက္အအုံ ျဖစ္သည္။ အလ်ား ေပ ၃၀၊ အနံေပ ၂၀ ခန္႔ ရွိသည္။ ေအာက္ထပ္မွာ အကာအရံမရွိပါ။အေပၚထပ္ျပတိုက္ခန္းထဲမွာ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္က ခ်င္းအသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ား ေတြ႕ရသည္။ ဒန္အိုးႀကီး၊ ေႂကြႏို႔ခြက္၊၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္က ေႂကြပန္းကန္ျပားအေသး၊ ဓာတ္မီး၊ ႐ိုးရာဗုံႀကီးမ်ား၊ ေၾကးေမာင္းအ႐ြယ္စုံ၊ မွန္အိမ္မ်ိဳးစုံ၊ ပလိုင္းႏွင့္ႏွီးထည္ပစၥည္းမ်ား၊ ေသနတ္၊ ဓား၊ ႐ိုးရာ ေလမႈတ္တူရိယာမ်ား ျပသထားသည္။

မွတ္တမ္းဓာတ္ပုံမ်ားထဲမွာ Pu Convik ခ်င္း နယ္ခ်ဲ႕ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ဓာတ္ပုံ၊ ခ်င္းလူမ်ိဳးထဲမွ ပထမဆုံး တိုင္းပညာဝန္ ဦးရွာလြယ္ (B.A, B.Ed, Bes) ၏ဓာတ္ပုံ၊တိုက္နယ္သူႀကီး ဦးဗန္မွန္း(KSM. ATM. DMM) (ခ်င္းနယ္ခ်ဲ႕ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ ႂကြန္ဘိခ္၏သား)ဓာတ္ပုံရွိသည္။ အထူးျခားဆုံးက အလ်ား ေလးေပ၊ အက်ယ္ႏွစ္ေပရွိ သစ္သားေက်ာက္သင္ပုန္းႀကီးေပၚမွာ ေရးသားထားသည့္ ကမၸည္းမွတ္တမ္းစာမ်ားပင္။

“ခ်င္းေတာင္နယ္ကို အစိုးရေသာ မင္းႀကီး ဉီးစြမ္းပိတ္သည္ မင္း၏ စည္းစိမ္ကို အသက္ (၇၆)ႏွစ္အထိ စိုးစံၿပီးေနာက္ ၁၉၁၀ ခု၊ ဧၿပီ (၁၁)ရက္၊ ၁၂၇၁-ခု၊ ကၦလၦန္း(၄)ရက္တနလၤာေန႔ နာရီျပန္တစ္ခ်က္တီးအခ်ိန္တြင္ ဘ၀တပါးေျပာင္းသြားကြရ္လြန္သြားေၾကာင္း အမ်ားလူတို႔ သိရွိရန္ကမၸည္းစိုက္ထူ ေရးမွတ္ထားပါသည္”။

ကၽြန္ေတာ္က ေရးထိုးထားသည့္ ကမၸည္းမွတ္တမ္းကို မူရင္းသတ္ပုံမ်ားအတိုင္း မွတ္တမ္းရယူျဖစ္ခဲ့သည္။

တာ႐ႊန္းျပတိုက္ထဲမွာရွိသည့္ ေရွးေခတ္ ခ်င္း႐ိုးရာေလမႈတ္တူရိယာကို ဦးထာဝုန္(၆၃)ႏွစ္က ခ်င္း႐ိုးရာေတးသံသာအျဖစ္ လက္ေတြ႕မႈတ္ျပသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အခ်ိန္နည္းေနၿပီျဖစ္၍ ၾကာၾကာ နားမေထာင္ျဖစ္ၾကေတာ့ပါ။

ျပတိုက္မွာ ဝင္ေၾကးမေပးရပါ။ ဧည့္မွတ္တမ္း စာအုပ္မွာ မွတ္ခ်က္ေရး၍ အလႉေငြထည့္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ျပတိုက္ကထြက္လာေတာ့ ဝင္းအတြင္းေတာင္ဘက္ ကပ္လ်က္မွာေနအိမ္အျမင့္တစ္လုံး ေတြ႕ရသည္။ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္သားႀကီးႏွင့္ မ်ိဳးဆက္မ်ားေနထိုင္ခဲ့သည့္ေနအိမ္ ျဖစ္သည္။ ယခုအခါေနထိုင္သူ မရွိေတာ့ပါ။ ေတာင္ဘက္ၿခံစပ္မွာ ခ်င္းစာျဖင့္ေရးထိုးထားသည့္ အနက္ေရာင္မွတ္တမ္း ေက်ာက္စာခ်ပ္ႀကီးမ်ား စိုက္ထူထားသည္။ ျပတိုက္ဝင္းတစ္ခုလုံးက သန္႔ရွင္းသန္႔ျပန္႔ေနပါသည္။ ျပတိုက္ေရွ႕မွာ အရွည္ေပ ၃၀ အက်ယ္၁၅ ေပခန္႔ရွိမည့္ သစ္သားခင္းေနရာတစ္ခု ျပဳလုပ္ထားသည္။ ၾကမ္းခင္းေနရာေအာက္ တစ္ဆင့္နိမ့္ေျမျပင္မွာဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္တို႔လက္ထက္ကပုံစံ ခ်င္း႐ိုးရာ ေနအိမ္တစ္လုံးရွိသည္။ အဆိုပါေနအိမ္မွာ ခ်င္းအေမြအႏွစ္ တာ႐ႊန္း႐ြာသို႔လာေရာက္သူမ်ား ေလ့လာၾကည့္႐ႈႏိုင္ရန္ ေဆာက္လုပ္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ႐ိုးရာအိမ္ကို မွတ္တမ္းဓာတ္ပုံ႐ိုက္ယူခဲ့ေသာ္လည္း အိမ္ထဲမွာ ဘာမၽွမရွိေၾကာင္းသိရသျဖင့္ ဝင္ေရာက္မၾကည့္ျဖစ္ေတာ့ပါ။

တာ႐ႊန္း႐ြာကို ခ်င္းျပည္နယ္အစိုးရက ရပ္႐ြာလူထုအေျချပဳ ခရီးသြားလုပ္ငန္း႐ြာႀကီးအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ တာ႐ႊန္းက ႐ြာႀကီးမဟုတ္ေသာ္လည္း ရပ္ကြက္သုံးခုျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားသည္။ Buta ရပ္ကြက္၊ Thangpho ရပ္ကြက္၊ Khua Thar ရပ္ကြက္မ်ား ျဖစ္သည္။ ႐ြာမွာ မူလတန္းလြန္ေက်ာင္းႏွင့္ ေက်းလက္က်န္းမာေရးဌာနခြဲ ရွိသည္။႐ြာလူငယ္မ်ားထဲက အစိုးရဝန္ထမ္း ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ား သားဖြားဆရာမမ်ား ရွိေနေပၿပီ။ လက္ရွိ ဖလမ္းၿမိဳ႕ေပၚမွာ အထက္တန္း၊ အလယ္တန္းပညာ သင္ယူေနၾကသည့္ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ၂၀ ေက်ာ္ရွိသည္ဆိုေတာ့ အံ့ဩရသည္။ ေက်ာင္းတက္သူေတြထဲမွာ မိန္းကေလးက ပိုမ်ားသည္ဆိုတာသိရေတာ့ ပိုလို႔ပင္ အံ့ဩရျပန္သည္။

တာ႐ႊန္း႐ြာ လက္ရွိ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးကဦးေရာလဲန္း ျဖစ္သည္။ ႐ြာမွာ အိမ္ ၇၈ အိမ္ရွိၿပီးလူဦးေရ ၂၁၅ ေယာက္ ရွိသည္။ ႐ြာထဲလမ္းမႀကီးကိုေက်းလက္ဦးစီးဌာနက ျပဳျပင္ေပးထားသျဖင့္ ကားသြားလာႏိုင္သည္အထိ က်ယ္သည္။ ေက်း႐ြာမွာ လၽွပ္စစ္မီးရတာ ၁၅ ႏွစ္ေက်ာ္ရွိၿပီ။ သဘာ၀ကေပးသည့္စိမ့္စမ္းေရက ႐ြာထဲမွာပင္ ရွိေနၿပီျဖစ္၍ ေရလည္းအဆင္ေျပၾကသည္။ ခ်င္းျပည္နယ္ထဲက အၿမဲတမ္းေရရရွိေနသည့္႐ြာအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ရပါလိမ့္မည္။ဤသည္မ်ားမွာ တာ႐ႊန္းက ရယူႏိုင္ခဲ့ေသာ မွတ္တမ္းမ်ားျဖစ္ပါသည္။

ခ်င္းေတာင္ေပၚေနဝင္ခ်ိန္ေရာက္ေနပါ ၿပီ။ေတာင္ေအာက္ရွိတာ႐ႊန္းမွာ အလင္းေရာင္ နည္းလာၿပီျဖစ္သလို အေအးဓာတ္လည္း ကဲလာပါၿပီ။ ဖလမ္းၿမိဳ႕ကိုမျပန္ခင္ ႐ြာအေျခအေနမ်ားကို တာ႐ႊန္း႐ြာျပတိုက္ တာဝန္ခံ ဦးထာေမာင္အား ေမးျမန္းရသည္။

တာ႐ႊန္းမွာ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႀကိမ္ တစ္႐ြာလုံး ႐ြာသန္႔ရွင္းေရး ျပဳလုပ္ၾကရသည္။ ဒါကဘယ္႐ြာႏွင့္မွ မတူသည့္ ဓေလ့ျဖစ္သည္။ ႐ြာထဲလမ္းျပဳျပင္တာ၊ အမႈိက္သ႐ိုက္ရွင္းလင္းတာပါသည္။ ေရပုံး၊ ေလွကား၊ သံတူ႐ြင္း၊ ေျခာက္ေပပတ္လည္ ထင္းပုံတစ္ပုံ အိမ္တိုင္းမွာရွိရသည္၊ အိမ္တိုင္းမွာ အိမ္သာရွိရသည္၊ ဒါကို စုေပါင္းလုပ္ၾကရသည္၊ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕က စစ္ေဆးသည္၊ နားလည္မႈဆိုတာ မရွိ၊ လူတိုင္း လိုက္နာၾကသည္၊ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္ လက္ထက္ကတည္းက လုပ္ခဲ့သည့္အစဥ္အလာကို ယေန႔အထိလိုက္နာက်င့္သုံးဆဲျဖစ္၍ ဂုဏ္ယူဖြယ္ရာ ေကာင္းလွသည္။

ပြင့္လင္းရာသီမွာ တာ႐ႊန္း႐ြာကို ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပခရီးသြားဧည့္သည္မ်ားလာၾကသည္။ ေဆာင္းႏွင့္ ေႏြမွာ အလာမ်ားသည္။၂၀၁၉ ခုႏွစ္ ျပတိုက္ႏွစ္ခ်ဳပ္ စာရင္းအရ ျပည္တြင္းဧည့္သည္ ၅၈ ဦး၊ ႏိုင္ငံျခားသားဧည့္သည္၈၇ ဦးလာသည္။ Duha Zu Maw ခိုေနအိမ္ရွိသည္။Lmn Lai Villa ဟု ဆိုင္းဘုတ္ ေရးထားသည္။ခရီးသည္တစ္ဦး ညအိပ္ခက်ပ္ ၁၀၀၀၀ ယူသည္။ ႏိုင္ငံျခားသားခရီးသည္မ်ားကေဒသ ဓေလ့ႏွင့္ အေငြ႕အသက္ရခ်င္၍ ႏွစ္ၿခိဳက္စြာ တည္းခိုၾကေၾကာင္း သိရသည္။

ကေလးေတြ တစုတေဝး ကစားေနသည့္႐ြာလယ္လမ္းမႀကီးကို ျဖတ္သန္း၍ တာ႐ႊန္းမွျပန္ခဲ့သည္။ တာ႐ႊန္းကို ေရွးက တိုင္စြန္းဟုေခၚၾကေသးသည္။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ႐ြာအဝင္ဆိုင္းဘုတ္အတိုင္းတာ႐ႊန္းျဖစ္ေနေပၿပီ။ တာ႐ႊန္းဟု ေဒသအသုံးအႏႈန္းျဖစ္ေနေသာ္လည္း ဖလမ္းၿမိဳ႕ကေတာ့ တာ႐ႊန္းကပါတာ႐ႊန္း (TASHION)လို႔ ေျပာၾကသလို Hna Laiအင္လိုင္ဟုလည္း ေျပာၾကသည္။ ဖလမ္းၿမိဳ႕ေပၚမွာသုံးပါက တာ႐ႊန္းကဟုေျပာလၽွင္ နားလည္ၾကသလို အင္လိုင္ကဆိုလၽွင္ တာ႐ႊန္း႐ြာကမွန္း သိၾကသည္။

ညေန ၆ နာရီရွိၿပီျဖစ္၍ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ႂကြန္ဘိခ္(ခ) ဗိုလ္ဆြန္ပက္၏ ဇာတိခ်င္းအေမြအႏွစ္မ်ားရွိရာ ရပ္႐ြာလူထုအေျချပဳခရီးသြား႐ြာ ျဖစ္လာသည့္ တာ႐ႊန္းမွ ျပန္ခဲ့ၾကပါၿပီ၊ တာ႐ႊန္း႐ြာမွထြက္ကတည္းက ဖလမ္းၿမိဳ႕အျပန္ခရီး ေတာင္တက္လမ္းမွာ အလာတုန္းကထက္ အေအးပိုကဲေနပါၿပီ။

ေရးသူ – ေအာင္ျမင့္ျမင့္