႐ုပ္ရွင္သမိုင္းထဲက ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္း

‘ဪ….ဂိမွာန္အတာ၊ ခ်ိန္အခါကို၊ စိန္ၾကာေညာင္လြ၊ ေရာင္ႀကိဳးႂကြမွာ၊ အလွငယ္ ထူးခၽြန္၊သုံးေ႐ြ႕မႉး၊ ေၾကာ့ၾကဴးလြန္တို႔၊ လြမ္းဝွန္ ရွည္ျပန္႔၊ ဆည္မတံ့ေအာင္၊ ေငြနားပန္ရွင္၊ ေတာ မီးခင္လည္း၊ မႏွင္ထြန္တိုက္၊ ခၽြန္စူးငယ္စိုက္လို႔၊ အလိုက္ကယ္စာေရ၊ စဥ္ဆက္မ်ိဳးလာ၊ ၾကက္႐ိုးစာႏွင့္၊ ဘာသာငယ္ေပြသည္၊ ေခါင္ရည္ေပ်ာ္ပြဲဖြဲ႕ၾကတယ္’

အထက္ပါ အဖြဲ႕အႏြဲ႕ေၾကာင့္ ဆရာႀကီး ဦးၾကင္ဥသည္ နာဂေတာင္တန္းခ႐ိုင္သို႔ ေရာက္ဖူး၍မ်ား စပ္ဆိုခဲ့ေလသေလာဟု နာဂေတာင္တန္းသား စာေရးဆရာေမာင္ၾကည္ဇင္က ေတြးထင္ခဲ့ေလသည္။

နာဂေတာင္တန္းခ႐ိုင္ ဟတၳိ႐ြာသို႔ စာေရး ဆရာေမာင္ၾကည္ဇင္၊ ႐ုပ္ရွင္မင္းသားထြန္းေဝ၊ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးေက်ာ္သန္းႏွင့္ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးဘရင္ကေလးတို႔ ေလးဦးသား သြားခဲ့ၾကစဥ္က ျဖစ္သည္။ သူတို႔ေလးဦးသား ဟတၳိ႐ြာသို႔ ေရာက္ ေသာအခ်ိန္ကာလသည္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ မတ္ ၁၂ ရက္ျဖစ္၍ ေတာပန္းျပာကေလးကို ေငြနားပန္ လ်က္ နာဂလူမ်ိဳးတို႔၏ ဝမ္းစာအလို႔ငွာ ခုတ္ထား ေသာ ေတာင္ယာကို မီး႐ႈိ႕ၾကသည့္အခ်ိန္၊ မီး႐ႈိ႕ ထားေသာ ေတာင္ယာကို ရွင္းလင္းကာ စူးထိုးၾကသည့္ကာလ။ ထိုသို႔ေသာကာလတြင္ ေခါင္ရည္ ကို လႈိင္လႈိင္ေသာက္ၾကသည္။

နာဂေတာင္တန္းခ႐ိုင္သို႔အေရာက္ ရထား တစ္တန္၊ ကားတစ္တန္၊ ေလယာဥ္တစ္တန္၊ လားတစ္တန္ျဖင့္ ခရီးဆက္ခဲ့ၾကရသည္။ ခႏၲီးၿမိဳ႕ ႏွင့္ မိုင္ ၂၀ ခန္႔ ေဝးကြာေသာ ဟတၳိ႐ြာသို႔ေရာက္ ရန္ ေျခက်င္တစ္နည္း၊ လားခရီးျဖင့္ တစ္ဖုံ၊ ျမစ္ကို ဆန္၍တစ္သြယ္ ဒုကၡအလိမ္းလိမ္းခံကာ သြားခဲ့ၾကရသည္။ စာေရးဆရာေမာင္ၾကည္ဇင္ကမူ ေမြးရပ္ေျမႏွင့္စြန္႔ခြာခဲ့ျခင္းမွာ ရွစ္ႏွစ္ခန္႔မၽွ ရွိေန ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေမြးဇာတိ၏ ႐ႈကြင္း႐ႈကြက္တို႔ကို ေငးေမာရင္း အသစ္အဆန္းသဖြယ္ျမင္ကြင္းတို႔၌ စိတ္ၾကည္ႏူးေနခဲ့သည္။

သို႔ရာတြင္ လမ္းပန္းခရီး၏ ဒုကၡအသြယ္ သြယ္ကို ကိုယ္ေတြ႕လက္ေတြ႕ ႀကဳံေတြ႕ၾကရၿပီး ျဖစ္ေသာ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးေက်ာ္သန္းႏွင့္ ရန္ကင္း ႐ုပ္ရွင္ပိုင္ရွင္လည္းျဖစ္၊ ႐ုပ္ရွင္အကယ္ဒမီ မင္းသားႀကီးလည္းျဖစ္သည့္ ကိုထြန္းေဝတို႔ကို စာေရးဆရာ ေမာင္ၾကည္ဇင္တစ္ေယာက္၏ ရင္ထဲတြင္ စိတ္ပ်က္သြားၾကမည္ဟူေသာ သံသယစိတ္ႏွင့္ လွမ္းၾကည့္လိုက္မိသည္။ စိုးရိမ္စိတ္ကို မင္းသားႀကီးထြန္းေဝက ‘ဘာျဖစ္ျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္႐ိုက္မယ္’ ဟူေသာ ႀကဳံးဝါးလိုက္သံႏွင့္အတူ ‘ကၽြန္ေတာ္ ဒီဟတၳိ႐ြာမွာ ေနရစ္ခဲ့မယ္။ လိုအပ္တဲ့အခမ္းအနားျပင္ဆင္မႈ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ဖို႔ေပါ့’ ဟု ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးဘရင္ကေလး၏ ႏႈတ္မွထြက္ေပၚလာသံမ်ားက စာေရးဆရာ၏ ရင္ထဲတြင္ မေဖာ္ျပႏိုင္ေသာ ေဝဒနာတစ္မ်ိဳး ခံစားလိုက္ရေလေတာ့၏။

ဤသို႔ျဖင့္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္အတြက္ အႏုပညာ စာေပဆိုင္ရာ ဝတၳဳရွည္ပထမဆုရခဲ့ေသာ နာဂ ေတာင္တန္း ေမာင္ၾကည္ဇင္၏ ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္းဝတၳဳမွာ ႐ုပ္ရွင္အျဖစ္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ ၉ ရက္တြင္ သက္ဝင္လႈပ္ရွားလာခဲ့ရေလ၏။

ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္းမွာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး ေဒါက္တာ မထားေမ(သီသီ)ႏွင့္ သူ၏ ခ်စ္သူ ဦးေက်ာ့ေမာင္(ေနစိုး)တို႔သည္ မိမိတို႔ အလိုအေလ်ာက္ ေစတနာ႔ဝန္ထမ္းအျဖစ္ျဖင့္ နာဂေတာင္တန္းမ်ားေပၚရွိ ေသြးရင္းသားရင္းတို႔၏ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို သြားေရာက္ေဆာင္႐ြက္ပုံ၊ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဦးေက်ာ့ ေမာင္သည္ ေဒါက္တာမထားေမႏွင့္ သေဘာထားခ်င္း ၫွိႏႈိင္းမရ၍ လမ္းခြဲကာ ေျမျပန္႔သို႔ ျပန္သြားပုံ၊ ေက်ာင္းဆရာထြန္းေဝႏွင့္အတူ လက္တြဲကာ ေတာင္ေပၚနာဂေျမမွ နာဂတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အေတြးအေခၚအယူအဆ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေရးအတြက္ က်န္းမာေရးႏွင့္ စာေပသင္ၾကားေပးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္ျခင္းျဖင့္ ဇာတ္အိမ္တည္ထားခဲ့ပါသည္။

ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္း ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားကို ၾကည့္ရေသာအခါ ထိုေခတ္က နာဂေတာင္တန္းႏွင့္ နာဂတိုင္းရင္းသားတို႔၏ အေၾကာင္း ေဝဖန္သုံးသပ္ေရးသားၾကပုံကို ေလ့လာမွတ္သားမိသမၽွ တင္ျပလိုလာပါသည္။

နာဂေတာင္တန္းေဒသ၏ ထူးျခားခ်က္တစ္ရပ္မွာ ျမန္မာျပည္မႀကီးႏွင့္ အျခားျပည္နယ္မ်ား တစ္ပါးကၽြန္အျဖစ္ အႏွိမ္ခံခဲ့ရစဥ္က မည္သည့္ အုပ္စိုးသူကမၽွ တိုက္႐ိုက္အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းမခံရဘဲ ကိုယ့္ဓေလ့ ကိုယ့္ထုံးစံမပ်က္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေနခဲ့ၾကရသည့္ေဒသ ျဖစ္ေပသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုညီၫြတ္ေရးျဖင့္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ လုပ္ငန္းမ်ား စတင္လၽွင္ပင္ ခႏၲီးေစာ္ဘြားနယ္၊ ေသာင္သြပ္ေစာ္ဘြားနယ္၊ ဆြမ္ပရာေတာင္တန္း၊ လဟယ္ေတာင္တန္း၊ ခန္းေတာင္တန္း၊ ဟိုင္းေျမ ေတာင္တန္းနယ္၊ ဟုမၼလင္းနယ္၊ ေခ်ာက္နယ္ စသည္တို႔မွ ေတာင္တန္းသားမ်ားသည္ နယ္ျခား လြတ္ေျမာက္ေရး ေႂကြးေၾကာ္သံျဖင့္ အဂၤလိပ္တပ္မ်ား ေျခကုပ္စခန္းယူထားသည့္ အေနာက္ေျမာက္ နာဂေတာင္တန္းေဒသမွ အလြတ္႐ုန္း ထြက္ခဲ့ၾကၿပီး ျပည္မႀကီးႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့ၾကေပသည္။ နာဂေတာင္တန္းနယ္ေျမ အက်ယ္အဝန္း နယ္ျခားေဒသ သတ္မွတ္ခ်က္အေနျဖင့္ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္က အေနာက္ေျမာက္ နာဂေတာင္တန္း၊ ဘိုးေခါင္ေတာင္႐ိုးမ လိမ္ေတာင္တန္း ေတာင္ထိပ္ကၽြန္းေပါက္ရာအထိကို ျမန္မာ့နယ္ေျမအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၿပီး ထိုမွတစ္ဖက္ ထင္း႐ႉးေပါက္ရာနယ္ေျမကို အာသံ(ကသည္း)နယ္ဟူ၍ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။

ထိုသို႔ နာဂေတာင္တန္းနယ္ေျမႏွင့္ပတ္သက္၍ နာဂေတာင္တန္းနယ္စပ္တြင္ ေရွးေခတ္က နယ္စပ္ေက်ာက္တိုင္ေနရာ မွားခဲ့သျဖင့္ ကၽြန္းေတာအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ေၾကးနီေတာင္တစ္ခုမွာ အာသံနယ္ဘက္သို႔ ပါသြားခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ နယ္စပ္ အႏၲရာယ္အေနျဖင့္ ျပႆနာမရွိခဲ့ေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိခဲ့ရသည္။ ဤကဲ့သို႔ အႏၲရာယ္ နည္းပါးခဲ့ေသာေၾကာင့္လည္း ျပည္မႀကီးသားတို႔သည္ ေတာင္တန္းေပၚမွ နာဂတို႔ကို ေမ့ေလ်ာ့၍ ေနခဲ့ဟန္တူ၏။

ျပည္မသားတို႔သည္ နာဂေတာင္တန္းတြင္ အဝတ္အထည္ေဝျခင္း၊ အိမ္ေဆာက္ေပး ျခင္းစေသာ ဘ၀သစ္စီမံကိန္းျဖင့္ တင္းတိမ္ မေနဘဲ သယံဇာတပစၥည္းမ်ား ထုတ္လုပ္သုံးစြဲႏိုင္ၿပီး နာဂေတာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအထိ ေရွး႐ႈေဆာင္႐ြက္ေပးမည့္အခ်ိန္ကို နာဂအမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးတိုင္း ေစာင့္ေမၽွာ္ငံ့လင့္ေနၾက ရွာသည္။နာဂေတာင္တန္းဖြံ႕ၿဖိဳးေရး မည္သည့္ အခ်ိန္တြင္မွ စတင္ႏိုင္ၾကပါမည္နည္းဟု ေဝဖန္ ေရးသားခဲ့ၾကသည့္ ရွမ္းနီကဲ့သို႔ေသာ ေဆာင္းပါးရွင္မ်ားက လႈံ႔ေဆာ္ေရးသားခဲ့ၿပီးေနာက္ နာဂေတာင္တန္းမွ ဟတၳိ႐ြာသား စာေရးဆရာ နာဂ ေတာင္တန္း ေမာင္ၾကည္ဇင္က သူေမြးဖြားရာ ဇာတိေျမမွ နာဂမိသားစုမ်ားအေၾကာင္း အလ်ဥ္း သင့္တိုင္း ရသဝတၳဳတို၊ ဝတၳဳရွည္မ်ား ေရးသား ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ေလသည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္း လုံးခ်င္းဝတၳဳရွည္ကို ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ အႏုပညာ ဆိုင္ရာဝတၳဳရွည္ ပထမဆုအျဖစ္ ခ်ီးျမႇင့္ခံခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔အတူပင္ ရန္ကင္း႐ုပ္ရွင္ ပိုင္ရွင္ျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ရွင္မင္းသားႀကီးထြန္းေဝက ေတာင္ေပၚေျမျပန္႔ပန္းဝတၳဳကို ဝယ္ယူ၍ အထက္ပါအတိုင္း ႐ိုက္ကြင္းအေျခအေန ေလ့လာရန္ နာဂေတာင္တန္း ဟတၳိ႐ြာသို႔ အႀကိဳ ခရီးထြက္ခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ ေတာင္ေပၚေျမကို ႐ိုက္ကူးခဲ့ေလသည္။ ထိုေတာင္ေပၚေျမမွ ဇာတ္ကား႐ုံတင္ျပသေသာအခါ နာဂ-ျမန္မာ ရင္းႏွီးမႈ ၏ အုတ္ျမစ္တစ္ခ်ပ္အျဖစ္ နာဂေတာင္တန္း ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ေလွကားတစ္ထစ္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု အားလုံးအတြက္ ခ်စ္ၾကည္ေရးစံျပ၊ တိုင္းရင္းသားခ်င္း ေသြးစည္း ညီၫြတ္မႈကို ႐ုပ္ရွင္အႏုပညာသည္မ်ားက ျပည္သူ႕ဝတၱရား သိတတ္စြာ ေဆာင္႐ြက္လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

နာဂတို႔၏ ႐ိုးရာအစြဲအလမ္း၊ နာဂတို႔၏ ဓေလ့ထုံးစံ၊ နာဂတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈအေဆာင္ အေယာင္၊ နာဂတို႔၏ ထုံးတမ္းစဥ္လာ ကပြဲသဘင္မ်ားကို ျပည့္ျပည့္၀၀ တင္ျပႏိုင္ခဲ့ျခင္းအား ပရိသတ္၏ ၾကည့္႐ႈအားေပးမႈကို ခံယူႏိုင္ခဲ့ေလသျဖင့္ ေျခက်င္တစ္နည္း၊ လားခရီးျဖင့္တစ္ဖုံ၊ ျမစ္ကိုဆန္၍တစ္သြယ္ ခႏၲီးၿမိဳ႕ႏွင့္ မိုင္ ၂၀ခန္႔ ေဝးေသာ ဟတၳိ႐ြာသို႔အေရာက္ ဒုကၡမ်ိဳးစုံကို ေက်ာ္ျဖတ္လ်က္ ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္းအား ေအာင္ျမင္စြာ ႐ိုက္ကူးတင္ျပရက်ိဳးနပ္ခဲ့ရေလ၏။

႐ုပ္ရွင္ေဝဖန္ေရး ဆရာမ်ားကလည္း ယခင္ေခတ္က ေတာင္တန္းသာသနာျပဳအဖြဲ႕ ဟူ၍ရွိခဲ့ဖူးသလို ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ တိုင္းရင္းသားမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ေတာင္ေပၚေဒသတြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည့္ နာဂလူမ်ိဳးတို႔သည္ ႐ိုင္းစိုင္းလွ၏ဟူေသာ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ားကို ျပဳျပင္ေပးျခင္း၊ စာတတ္ေအာင္ စာသင္ၾကားေပးျခင္း၊ အဝတ္အစား ဝတ္ဆင္လာၾကရန္ ျပဳျပင္ေပးျခင္း စေသာလူမႈဝန္ထမ္းလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ခက္ခက္ခဲခဲ၊ ပင္ပင္ပန္းပန္းခံၿပီး ျပဳျပင္ ေပးလိုစိတ္မ်ား၊ တစ္ေသြးတည္း၊ တစ္သားတည္း၊ တစ္ေျမတည္းေနၾကကုန္ေသာ တိုင္းရင္းသား ေသြးစည္းခ်စ္ခင္ေရးကို အဓိကထားၿပီး တင္ျပ ႐ိုက္ကူးထားသည္ျဖစ္၍ ရည္႐ြယ္ခ်က္ အထူးပင္ ေကာင္းမြန္လွသည္ဟု ဆိုရေပမည္။

ပါဝင္သ႐ုပ္ေဆာင္ၾကေသာ အႏုပညာ ရွင္မ်ားမွာ ထြန္းေဝ၊ သီသီ၊ ေနစိုးႏွင့္ ဇာတ္ပို႔၊ ဇာတ္ရံတို႔ကလည္း မိမိတို႔ သ႐ုပ္ေဆာင္မႈအား ႏိုင္နင္းစြာ သ႐ုပ္တူလုပ္ေဆာင္သြားေၾကာင္း ေဝဖန္သုံးသပ္မႈမ်ိဳး ဖတ္႐ႈေလ့လာမိခဲ့ရပါ သတည္း။

ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္းဝတၳဳကို ေရးသားခဲ့ေသာ ကြယ္လြန္သူ ေမာင္ၾကည္ဇင္ သည္လည္းေကာင္း၊ ေတာင္ေပၚေျမမွ ေျမျပန္႔ပန္းဝတၳဳကို အသက္သြင္းေပးခဲ့ေသာ ကြယ္လြန္ သူ မင္းသားႀကီး ဦးထြန္းေဝတို႔အားလည္းေကာင္း သမိုင္းတစ္ေကြ႕မွတ္တမ္းအျဖစ္ တင္ျပလိုက္ရပါသတည္း။

[မွတ္ခ်က္ – ယခင္က နာဂေဒသသည္ လက္ရွိကာလတြင္ နာဂကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္ပါသည္။]

ေရးသူ – ေမာင္ေၾကာ့ေဝ