စစ္ကိုင္းသမိုင္းထဲက ပလိပ္ကထိန္

ပိတောက်ချောင်မြင်ကွင်း။

ပလိပ္က မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး၊ ေက်ာက္ဆည္ ခ႐ိုင္၊ စဥ့္ကိုင္းၿမိဳ႕နယ္ထဲက ႐ြာႀကီးတစ္႐ြာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ားက ပလိပ္ကို႐ြာဟု မသတ္မွတ္။ ေရွးကတည္းက ပလိပ္စားဧခ်င္းမ်ားေရးသားခဲ့သူ ဦးေဖ်ာ္အပိုင္စားခဲ့ေသာၿမိဳ႕ျဖစ္၍ ပလိပ္ၿမိဳ႕ဟုသာ သတ္မွတ္ၾကသည္။

ပလိပ္မွာ အထက္တန္းေက်ာင္း၊ ရဲစခန္း၊ ေန႔စဥ္ ေဈး ႀကီးႏွင့္ တိုက္နယ္ေဆး႐ုံမ်ား ရွိသည္။ ရပ္ကြက္ႀကီးမ်ားရွိရာ ၎တို႔အထဲမွာ အမည္တပ္ေခၚထားသည့္ရပ္ကြက္ကေလးေတြပါရွိေနသျဖင့္ ရပ္ကြက္ေပါင္း ၃၀ ဝန္းက်င္ရွိေပလိမ့္မည္။ သို႔အတြက္ ပလိပ္ေဒသခံမ်ားက ပလိပ္ကို ၿမိဳ႕အဆင့္ သတ္မွတ္ၾကတာ လြန္အံ့မထင္။

ပလိပ္ၿမိဳ႕မွာ ေစတီပုထိုးမ်ားစြာရွိသည္။ ဘုရားေစတီ ေတြ ေပါမ်ားလြန္းသျဖင့္ တခ်ိဳ႕က ဒုတိယပုဂံဟုပင္ တင္စားၾကသည္။ ပလိပ္ၿမိဳ႕မွာ အထင္ရွားဆုံးဘုရားက ပလိပ္ေႁမြဘုရား။ ႏွစ္စဥ္ ဝါဆိုလဆန္း ၁၄ ရက္မွ စတင္၍ ေႁမြဘုရားပြဲ က်င္းပသည္။ တစ္လၾကာသည္ အထိက်င္းပသည့္ ထူးျခားေသာေဒသဆိုင္ရာဘုရားပြဲႀကီးပင္။ ဘုရားပြဲမွာ ပြဲေတာ္ေဈးတန္း အခင္းအက်င္းေကာင္းသည္။ ႐ုံသြင္းဇာတ္ပြဲႀကီးေတြ ႏွစ္ဖြဲ႕သုံးဖြဲ႕ ကျပေဖ်ာ္ေျဖသည့္ပြဲႀကီး။ သံဃာ့ဒါနဆြမ္းဆန္ စိမ္းေလာင္းလႉပြဲႀကီး က်ျပန္ေတာ့လည္း ၿမိဳ႕လုံးကၽြတ္ ေလာင္းလႉတာမို႔ စည္ကားသည္။

ပိေတာက္ေခ်ာင္က ေရွးေဟာင္းအုတ္တိုက္ေက်ာင္း။

ပလိပ္မွာ မဟာေဗာဓိေညာင္ပင္ရွိသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္(ေဟာင္း)ဦးႏု အိႏၵိယႏိုင္ငံ ဗုဒၶဂယာမွ ပင့္ေဆာင္လာသည့္ မဟာေဗာဓိေညာင္ပင္ျဖစ္သည္။ အခုဆိုလၽွင္ ႏွစ္ ၇၀ ေက်ာ္ သက္တမ္းရွိၿပီ။

ကဆုန္လျပည့္ေန႔မွာ ရပ္ကြက္တိုင္းက မဟာေဗာဓိ ပင္ကို ေညင္ေရသြန္းေလာင္းလာၾကသည္။ ေညာင္ေရသြန္း ေလာင္းပြဲေတာ္ရက္မွာ ပလိပ္ၿမိဳ႕ရပ္ကြက္ႀကီး ၁၆ ရပ္ကြက္ စလုံးမွ လွပ်ိဳျဖဴမ်ားက ေညာင္ေရအိုး၊ ေညာင္ေရသြန္းဖလား မ်ားျဖင့္ လာေရာက္သြန္းေလာင္းၾကသည္။ ရပ္ကြက္အလိုက္ အဆိုအတီးအကအဖြဲ႕မ်ားျဖင့္ လွည့္လည္ၾကရာ ထိုေန႔မွာ တစ္ၿမိဳ႕လုံး အိုးစည္၊ ဒိုးပတ္၊ ေအာ္ဂင္သံလႊမ္းသည့္ ေန႔ျဖစ္ေနေပသည္။

ပလိပ္ေညာင္ေရသြန္းေလာင္းပြဲ၏ ထူးျခားမႈက မဟာေဗာဓိေညာင္ဝိုင္းအတြင္းမွာ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ဝကၤပါလမ္းအတိုင္း သြားေရာက္သြန္းေလာင္းၾကရျခင္းပင္။

ပလိပ္ၿမိဳ႕လယ္မ႑ပ္ေရွ႕မွာ ခင္းက်င္းျပသထားသည့္ ကထိန္လႉဖြယ္ပစၥည္းမ်ား။

ပလိပ္ၿမိဳ႕မွာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာပြဲေတာ္မ်ားထဲက ထူးျခားသည့္ ေနာက္ထပ္ပြဲတစ္ပြဲ ရွိေသးသည္။ ဒီပြဲက စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ သြားေရာက္လႉဒါန္း သည့္ ပလိပ္ကထိန္အလႉပြဲပင္။ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ႏွင့္ ျမစ္ကူး ေခ်ာင္းျခား ဧရာ၀တီျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းရွိ ပလိပ္ၿမိဳ႕က ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ႏွစ္စဥ္ကထိန္ခင္းက်င္းလႉဒါန္းလာခဲ့တာ အခု၂၀၂၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ၂၅၇ ႏွစ္ ရွိၿပီ။ ႏွစ္စဥ္ စစ္ကိုင္း ေတာင္႐ိုး၏ အဦးအစ ကထိန္အျဖစ္ခင္းက်င္းလႉဒါန္းခြင့္ ရျခင္းကပင္ စစ္ကိုင္းဆိုင္ရာသမိုင္းတစ္ခုအျဖစ္ ပိေတာက္ ေခ်ာင္ ပလိပ္ကထိန္က မွတ္တမ္းဝင္ေနေပၿပီ။

ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္ၿပီဆိုသည္ႏွင့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာ ကထိန္လရာသီ ေရာက္ပါၿပီ။ ကထိန္ခင္းက်င္း လႉဒါန္းရသည့္ကာလက သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ ျဖစ္ပါ၏။ ဒီတစ္လအတြင္းမွာ ကထိန္လ်ာသကၤန္းဆက္ကပ္လႉဒါန္းႏိုင္ေသာ ရက္မ်ားအျဖစ္ ေဂါတမျမတ္ဘုရားရွင္က ခြင့္ျပဳေတာ္မူထားခဲ့သည္။

ကထိန္ခင္းက်င္းလႉဒါန္းမႈမွာ ျမတ္ေသာအလႉဒါန တစ္ခုျဖစ္သျဖင့္ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္ ထြန္းကားရာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ၿမိဳ႕ေရာေတာပါ ကထိန္ခင္းလႉဒါန္းပြဲေတြ ရွိသည္။ ဒီအထဲမွာ ပလိပ္ကထိန္က ေထရဝါဒသာသနာမွာ သက္တမ္းရွည္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး မူလေခ်ာင္ ႀကီး(၉)ေခ်ာင္စာရင္းဝင္ ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ပလိပ္ၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားေတြ ဘာေၾကာင့္ ‘ပိေတာက္ေခ်ာင္က ပလိပ္ကထိန္’ အမည္တြင္ေအာင္ လာေရာက္ခင္းက်င္းလႉဒါန္းၾကတာလဲ။ ေမးစရာရွိလာသည္။

ပိေတာက္ေခ်ာင္ဂိုဏ္းဝင္ေက်ာင္းတိုက္၂၆တိုက္အတြက္ ကထိန္အလႉပစၥည္းမ်ား။

‘ဘာေၾကာင့္ ပိေတာက္ေခ်ာင္ကထိန္လို႔ ေခၚတြင္ ရသလဲဆိုရင္ စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး၊ပိေတာက္ေခ်ာင္(ေက်ာင္း တိုက္)မွာ ပလိပ္ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားေတြ စုေပါင္းကထိန္ စတင္ ဆင္ယင္က်င္းပခြင့္ရလို႔ ေခၚတာပါ။ ထူးျခားတဲ့အခ်က္က ဒီေခ်ာင္မွာ ဘယ္သူမွ ကထိန္ခင္းက်င္း လႉဒါန္းခြင့္မရပါဘူး။ ႏွစ္စဥ္ ပလိပ္ၿမိဳ႕သူ၊ ၿမိဳ႕သားမ်ားသာ လာေရာက္ခင္းက်င္း ခြင့္ရထားလို႔ပါ’ဟု ပလိပ္ၿမိဳ႕မွ ကဗ်ာဆရာေမာင္ရဲေႏြက ေျပာသည္။

စစ္ကိုင္းေတာင္က ေတာင္အစေခ်ာင္ကျဖစ္သည္။စစ္ကိုင္းေတာင္သာသနာကို မူလေခ်ာင္မႀကီးမ်ားျဖစ္ သည့္ ပိေတာက္ေခ်ာင္၊ ပဘာေခ်ာင္၊ ေ႐ႊဝါေခ်ာင္၊ယုံ ျဖဴေခ်ာင္၊ ေဗာဓိေခ်ာင္၊ အႏု႐ုဒၶါေခ်ာင္၊ ပရကၠမေခ်ာင္၊ ဥပါလိေခ်ာင္။ ေကာ႑ာညေခ်ာင္တို႔ျဖင့္ စခဲ့သည္။

ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ပလိပ္ကထိန္စတင္ လႉဒါန္း တာက ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၂၅ ခုႏွစ္(ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၆၃ ခုႏွစ္၊ သာသနာႏွစ္ ၂၃၀၁)မွာ။ ထိုအခ်ိန္က အင္း၀ေ႐ႊ ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ဒုတိယစစ္ကိုင္းၿမိဳ႕တည္ ေနာင္ေတာ္ႀကီးမင္း(သီရိပ၀ရ မဟာဓမၼာစရိယဘြဲ႕ခံမင္း)စိုးစံခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား စုေပါင္းခင္းက်င္းလႉဒါန္းသည့္ ပထမဆုံးအႀကိမ္ ကထိန္က ေနာင္ေတာ္ႀကီးမင္း လက္ထက္မွာ။ ကထိန္ခင္းရက္က သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ရက္။

ပလိပ္ကထိန္ေတာ္မွ ၁၃ ပါးေျမာက္ လက္ရွိေက်ာင္းတိုက္ဆရာေတာ္ ဦးပဒုမ။

၁၁၂၅ ခုႏွစ္ပထမဆုံးအႀကိမ္ ကထိန္လရာသီအဦး အစ စစ္ကိုင္းေတာင္ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာခင္းက်င္းလႉဒါန္း ျခင္းျဖစ္၍ ပလိပ္ကထိန္ကို ‘ဥဩက်ီးျမည္ ကထိန္တည္’ဆိုသည့္လကၤာျဖင့္ မွတ္သားထားၾကသည္။ ႏွစ္စဥ္ ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ပလိပ္ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ား စုေပါင္းကထိန္ ခင္းက်င္းလႉဒါန္းလာၾကရာမွ ၁၁၅၀ခုႏွစ္ (၂၆) ႀကိမ္ေျမာက္ ပလိပ္ကထိန္ကို ခင္းခြင့္မျပဳ တားျမစ္ ခံရသည္။

ျဖစ္ရပုံက ၁၁၅၀ခုႏွစ္(ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၈၈)မွာ အမရပူရ ထီးနန္းစိုးစံေတာ္မူသည့္ ဘိုးေတာ္ဘုရား၏ မိဖုရားႀကီးက အမိန္႔တစ္ခု ထုတ္ျပန္သတဲ့။ အမိန္႔က စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ငါတို႔မွလြဲရင္ ဘယ္သူမွ ကထိန္မခင္းရ ဆိုသည့္အမိန္႔ပင္။ မိဖုရားႀကီးအမိန္႔ထုတ္ျပန္သည့္အေၾကာင္း ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားေတြ ၾကားသိရာ ႏွစ္စဥ္ ခင္းက်င္းလႉဒါန္းလာသည့္ ပိေတာက္ေခ်ာင္ ပလိပ္ကထိန္ ျဖစ္၍ ဘယ္မွာလြယ္လြယ္ႏွင့္ လက္ေလၽွာ႔ႏိုင္ၾကပါ့မလဲ။ မိဖုရားႀကီး၏အမိန္႔ကို ေၾကာက္႐ြံ႕ျခင္းမရွိၾကဘဲ ဘုရင့္ နန္းေတာ္လႊတ္ေတာ္ကို တိုင္တန္းၾကေလေတာ့သည္။

သို႔ေသာ္ မင္းမိဖုရားႀကီးအမိန္႔ဆိုေတာ့ လႊတ္ေတာ္ က မဆုံးျဖတ္ဝံ့။ တစ္ဖက္က ဘုရင့္မိဖုရား။ တစ္ဖက္က ႏွစ္စဥ္ခင္းခဲ့လာခဲ့သည့္ ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား၏ စုေပါင္း ကထိန္အလႉရွင္မ်ား။ အဆိုပါျဖစ္စဥ္ကို ပိေတာက္ေခ်ာင္ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဝိနည္းဓိုရ္ဆရာေတာ္ ဦးပိုး(ထိုစဥ္က ဆရာေတာ္ႀကီးမွာ အရွင္ဇာဂရ ေနာင္တြင္ ဝိသုဒၶါစာရ အရိယဝံသ မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိ ရာဇဂု႐ုတံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္)ကို လႊတ္ေတာ္သို႔ ပင့္ကာ ဆုံးျဖတ္ေစခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ပိေတာက္ေခ်ာင္ တတိယေျမာက္ဆရာ ေတာ္ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္ သတ္မွတ္ထားခဲ့သည့္ ကထိန္ခင္း ခြင့္ ဝိနည္းမ်ားျဖင့္ မွန္ကန္သည့္ဘက္မွရပ္တည္၍ ႏွစ္စဥ္ ကထိန္ရယူထားေသာ ပလိပ္ကထိန္ကိုသာ ခင္းခြင့္အမွန္ ဆုံးျဖတ္ေပးလိုက္သည္။

“ဘိုးေတာ္ဘုရားက ကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အမိန္႔ေတာ္တစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ေပးရသည္။ ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား စုေပါင္းကထိန္ကလြဲ၍ မည္သူမၽွ ကထိန္မခင္းရ၊ စစ္ကိုင္းေတာင္မွာ ကထိန္ခင္းမည္ဆိုပါက ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား၏ ပိေတာက္ေခ်ာင္ ကထိန္ခင္းၿပီးမွသာ ခင္းက်င္းရမည္ပါတည္း။”

သို႔အတြက္ ဘိုးေတာ္ဘုရားက ကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အမိန္႔ေတာ္တစ္ရပ္ထုတ္ျပန္ေပးရသည္။ ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား စုေပါင္းကထိန္ကလြဲ၍ မည္သူမၽွ ကထိန္မခင္းရ၊ စစ္ကိုင္းေတာင္မွာ ကထိန္ခင္းမည္ ဆိုပါက ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား၏ ပိေတာက္ေခ်ာင္ ကထိန္ခင္းၿပီးမွသာ ခင္းက်င္းရမည္ပါတည္း။

ေဖာ္ျပပါျဖစ္စဥ္မ်ားေၾကာင့္ ပိေတာက္ေခ်ာင္က ပလိပ္ကထိန္အလႉေတာ္မွာ ယေန႔အထိ ထူးထူးျခားျခား ဦးဦးဖ်ားဖ်ား ခင္းက်င္းလႉဒါန္းခြင့္ရေနဆဲျဖစ္သည္။

ပလိပ္ကထိန္က စုေပါင္းဘုံကထိန္ျဖစ္၍ ကထိန္ ေကာ္မတီမွာ ရပ္ကြက္(၁၉ )ရပ္ကြက္က တစ္ရပ္ကြက္ တစ္ေယာက္စီ ပါရသည္။ ကထိန္ခင္းေတာ့မည္ဆိုေတာ့ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔မွ စတင္၍ရပ္ကြက္အလိုက္ ကထိန္ေကာ္မတီဝင္မ်ား ဝါယမစိုက္ၾကရၿပီ။ ကထိန္အတြက္ ရပ္ကြက္အတြင္း အလႉေငြႏွင့္လႉဒါန္းမည့္ပစၥည္းမ်ား အလႉခံထြက္ရသည္။ကထိန္ခင္းဖို႔ အလႉခံတာက ႏွစ္စဥ္ျဖစ္သည္။ ရရွိသည့္အလႉပစၥည္းမ်ားႏွင့္ အလႉခံရေငြျဖင့္ ဝယ္ယူထား သည့္ပစၥည္းမ်ားကို သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁၂ ရက္ေန႔မွာ အလႉရွင္မ်ားၾကည္ၫိုႏိုင္ရန္ ရပ္ကြက္အလိုက္သင့္ရာေနရာ မွာ ပေဒသာပင္သီး ခင္းက်င္းျပသထားရသည္။

သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁၃ရက္မွာ ရပ္ကြက္အ တြင္း ခင္းက်င္းျပသထားသည့္ ကထိန္လႉဖြယ္ပစၥည္းမ်ားကို ပလိပ္ကထိန္ၿမိဳ႕လယ္မ႑ပ္သို႔ ပို႔ေဆာင္ရသည္။ ထိုေန႔မွာ ပလိပ္ကထိန္ၿမိဳ႕လယ္မ႑ပ္ႀကီးေရွ႕၌ ကထိန္ဉတ္မႀကီးႏွင့္ အတူ လႉဖြယ္ပေဒသာပင္မ်ားျပသထားၿပီး ကထိန္ဧည့္ခံပြဲ ညတရားပြဲတစ္ညတာ ျပဳလုပ္သည္။ သီတင္းကၽြတ္ လဆန္း ၁၄ ရက္ေန႔မွာ ကထိန္ပစၥည္းမ်ား ေရစက္ခ်လႉဒါန္းမည့္ စစ္ကိုင္းေတာင္ အေရာက္သြားၾကရၿပီ။

ပလိပ္ကထိန္ ႏွစ္ ၂၀၀ ျပည့္က ကထိန္အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္မ်ား။

‘ကထိန္ခင္းမယ့္ စစ္ကိုင္းေတာင္ကို ဟိုေရွးတုန္းက ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ေလွ၊ သမၺန္ေတြနဲ႔ သြားၾကရတာ။ စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး ပိေတာက္ေခ်ာင္သြားဖို႔ဆိုတာ ေရွးက လြယ္တာမဟုတ္ဖူးရယ္။ ကားေခတ္မဟုတ္ေတာ့ ေရတစ္ တန္ကုန္းတစ္တန္သြားၾကရတာ။ ဒု႒၀တီကေန တစ္ဆင့္ ငွက္ေလွ ေျခာက္စင္း၊ ခုနစ္စင္းနဲ႔ ဧရာ၀တီကို ဆန္တက္၊ စစ္ကိုင္းေတာင္ေျခ ရွင္ျဖဴရွင္လွဆိပ္ကမ္းမွာ တစ္ေထာက္ တစ္ညအိပ္နားၾကၿပီးမွ ပိေတာက္ေခ်ာင္တက္ကထိန္အလႉ ပြဲက်င္းပၾကတာ။ ငွက္ေလွနဲ႔သြားတဲ့ႏွစ္မွာ ငွက္ေလွနစ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔အသင္းက ဦးေအာင္ၫြန္႔ဆိုရင္ မ်က္စိကြယ္ သြားရွာတယ္။ ၁၈၃ ႀကိမ္ေျမာက္ ကထိန္ခင္းတဲ့ ၁၃၀၈ (၁၉၄၆)ခုက်ေတာ့ ေလွေတြနဲ႔ သြားရတာ အႏၲရာယ္မ်ားလို႔ ငွက္ေလွေတြနဲ႔ မသြားေတာ့ဘဲ ေမာ္ေတာ္နဲ႔သြားၾကတယ္။ ေမာ္ ေတာ္နဲ႔သြားတဲ့ကာလေတြမွာ လူအမ်ားႀကီးဆိုေတာ့ အင္မတန္ ေပ်ာ္စရာေကာင္းသလို ၾကည္ႏူးစရာလည္း ေကာင္းလွတယ္’ဟု လက္ရွိ ပလိပ္ကထိန္ေတာ္အသင္း ဥကၠ႒ ဦးေအာင္ရင္က ေျပာသည္။

ပလိပ္ကထိန္အဖြဲ႕ေတာ္သားမ်ားဧရာ၀တီ ေရလမ္းခရီးအတိုင္းလာသည့္ရက္က သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁၄ ရက္ အဖိတ္ေန႔။ စစ္ကိုင္းေတာင္ေျခေရာက္ေတာ့ ပလိပ္ေခ်ာင္အထိ ေျခက်င္တက္ၾကရမွာမို႔ ေတာင္ေပၚမတက္ၾကေသး။ ေတာင္ေျခရွိရွင္ျဖဴရွင္ဆိပ္ႏွင့္ ေတာင္ေပၚလမ္းခုလတ္ရွိ ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားမွာ တစ္ညတာ တည္းခိုၾကသည္။

လျပည့္ေန႔မနက္ခင္းပိုင္းမွာ ရွင္ျဖဴရွင္လွဘုရား ေျခရင္းရွိ ပံ့သကူေခ်ာင္မွာ ပိေတာက္ေခ်ာင္ဂိုဏ္းဝင္ေက်ာင္းတိုက္ သံဃာေတာ္မ်ားကို စုေပါင္းဆြမ္းဆန္စိမ္းေလာင္းလႉၾကသည္။

ၿပီးတာႏွင့္ ေတာင္႐ိုးေပၚရွိ ပိေတာက္ေခ်ာင္ကို တေပ်ာ္တပါး ေျခက်င္တက္ၾကရၿပီ။ ပိေတာက္ေခ်ာင္ေရာက္ ေတာ့ ပိေတာက္ေခ်ာင္ဂိုဏ္းဝင္ ေက်ာင္းေပါင္း ၂၆ ေက်ာင္း အတြက္လႉဒါန္းမည့္ပစၥည္းမ်ား စနစ္တက်ေနရာခ်ထား သည္။ ၿပီးသည္ႏွင့္ ပလိပ္သူပလိပ္သားမ်ား ပိေတာက္ေခ်ာင္ မွ ထြက္ခြာၾကကာ ေတာင္ေပၚေတာမွာ ေတာသဇင္ပန္းေတြ လိုက္လံခူးၾကသည္။ပန္းခူးအၿပီး ပိေတာက္ေခ်ာင္ျပန္ေရာက္ လို႔လူစုံခ်ိန္မွာ ေခ်ာင္တစ္ခုလုံး ေတာင္သဇင္ေတာပန္းရနံ႔ ေတြ ထုံမြမ္းေနၿပီ။

ပိေတာက္ေခ်ာင္ေရာက္ ပလိပ္သူမ်ား။

သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔မွာ ပလိပ္ ကထိန္အဖြဲ႕ေတာ္သားမ်ား ကထိန္အလႉေတာ္စၿပီ။ပိေတာက္ေခ်ာင္ဆရာေတာ္အား ကထိန္လ်ာ သကၤန္းႀကီး ကပ္လႉ၍ ၫွပ္မႀကီးပစၥည္းမ်ား၊ ပိေတာက္ေခ်ာင္ဂိုဏ္းဝင္ ေက်ာင္းတိုက္ ၂၆ တိုက္မွ ဆရာေတာ္အား သကၤန္းႏွင့္ ကထိန္ ဉတ္ရန္ပစၥည္းမ်ားလႉဒါန္းၾကသည္။ ေကာင္းမႈ အစုစုအတြက္ ကထိန္အလႉေတာ္ အႏုေမာဒနာတရား နာၾကားၾကကာ ေရစက္သြန္းခ် အမၽွေပးေဝသည္။ သံဃာ ေတာ္မ်ားကို ဆြမ္းဆက္ကပ္လႉဒါန္းၿပီးပါက ပလိပ္ကထိန္ အလႉ ေတာ္ ေအာင္ျမင္စြာၿပီးစီးၿပီ။

‘ဘယ္ကဲ့သို႔ေသာ ေခတ္ပ်က္ ေခတ္ဆိုးေတြျဖစ္ပါ ေစ အခက္အခဲေတြ ေက်ာ္ျဖတ္ၿပီး ေဆာင္႐ြက္ၾကတယ္။ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယ အဂၤလိပ္က်ဴးေက်ာ္စစ္ေတြ၊ ပထမ၊ ဒုတိယကမၻာစစ္ေတြနဲ႔ ႀကဳံခဲ့ေပမယ့္လည္း လႉဖြယ္ဝတၳဳ ပစၥည္းေတြကို ဝွက္ကြယ္ယူေဆာင္ၿပီးလႉဒါန္းခဲ့ၾကတယ္။ ရွစ္ေလးလုံးကာလအလြန္မွာေတာင္ မပ်က္တာ။ တစ္ႏွစ္မွ ကထိန္ပ်က္တာ မရွိပါဘူး’ဟု ဥကၠ႒ ဦးေအာင္ရင္က ေျပာ သည္။

သက္တမ္းရွည္လွသည့္ ပိေတာက္ေခ်ာင္ပလိပ္ ကထိန္ စတင္ခင္းက်င္းလႉဒါန္းသည့္ဆရာေတာ္က ပထမ ငါးက်မ္းဆရာေတာ္(ေနာင္ေတာ္ႀကီး၊ အင္း၀ဆင္ျဖဴရွင္မင္း၊ သားေတာ္စဥ့္ကူးမင္းလက္ထက္)မွာ။ ေနာက္ပိုင္းအစဥ္ အဆက္ ဆရာေတာ္ေတြက အရွင္စႏၵာလကၤာရ၊ ဝိနည္းဓိုရ္ ဆရာေတာ္ ဦးပိုး၊ ဆရာေတာ္ ဦးၿဖိဳး၊ ဆရာေတာ္ ဦးနာရဒ၊ ဆရာေတာ္ ဦးဂႏၶမာလာ၊ ဆရာေတာ္ ဦးသုမန၊ ဆရာေတာ္ ဦးေကလာ၊ ဆရာေတာ္ ဦးပညာေဇာတ၊ ေမာင္းေထာင္ ဆရာေတာ္(ေခၚ)ဆရာေတာ္ဦးတိႆအထိ (၁၀)ပါးရွိ ေၾကာင္း စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး အႏု႐ုဒၶါေခ်ာင္ ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘိတ(သမိုင္းသုေတသီ၊စာေရး ဆရာ ေ႐ႊကိုင္းသား)က ပလိပ္မဟာကထိန္ေတာ္ႏွင့္ပတ္ သက္သည့္ေဆာင္းပါး ထဲမွာ မွတ္တမ္းတင္ေရးသားထားခဲ့သည္။

‘က်ဳပ္သိမွီလိုက္တာက က်ဳပ္ပါနဲ႔ဆိုရင္ ဆရာေတာ္ သုံးဆက္ပါ။ က်ဳပ္အရင္ဆရာေတာ္ေတြက ဆရာေတာ္ ဦးဝိစာရနဲ႔ ဦးစႏၵိမာတို႔ပါ။ က်ဳပ္ ဒီေက်ာင္းမွာ သီတင္းသုံး တာ ၂၆ ႏွစ္ ရွိပါၿပီ’ဟု လက္ရွိေက်ာင္းတိုက္ဆရာေတာ္ ဦးပဒုမက ႁမြက္ၾကားသည္။

ပလိပ္ၿမိဳ႕ ကထိန္အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕။

ရရွိလိုက္သည့္ မွတ္တမ္းအရ စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး ပိေတာက္ေခ်ာင္မွာ ပလိပ္ကထိန္ခင္းသည့္ ေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ ၁၃ ပါး ရွိခဲ့ပါၿပီ။

ေခတ္အဆက္ဆက္က ေရွးလူႀကီးသူမေတြ သယ္ေဆာင္လာသည့္ ပိေတာက္ေခ်ာင္က ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား၏ စုေပါင္းဘုံမဟာကထိန္မွာသာသနာတည္သေ႐ြ႕ အလႉေရစက္လက္ႏွင့္မကြာ ခင္းက်င္းလႉၾကေပလိမ့္မည္။

စစ္ကိုင္းေတာင္မွာ ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ားသာ ခင္းက်င္းလႉဒါန္းခြင့္ရသည့္ ပလိပ္ကထိန္။ စစ္ကိုင္းေတာင္မွာ ပိေတာက္ေခ်ာင္ကထိန္ၿပီးမွ အျခားကထိန္မ်ားခင္းက်င္း လႉဒါန္းခြင့္ရသည့္ ပလိပ္ကထိန္။ စစ္ကိုင္းႏွင့္ ျမစ္ကူးေခ်ာင္း ျခား ဧရာ၀တီတစ္ဖက္ကမ္းက ႏွစ္စဥ္လာေရာက္ခင္းက်င္း လႉဒါန္းသည့္ ပလိပ္ကထိန္။ စစ္ကိုင္းသမိုင္းထဲမွာ မွတ္တမ္းဝင္သည့္ ပလိပ္ကထိန္။ ဒီကထိန္အလႉေတာ္မွာ ပလိပ္တစ္ၿမိဳ႕လုံးက လာေရာက္ၾကရသည့္အျပင္ အေဝးေရာက္ပလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ားပါ လာေရာက္ပါဝင္ဆင္ႏႊဲသျဖင့္ ပုလိပ္သူ၊ ပလိပ္သားမ်ား ဆုံဆည္းရာကထိန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။

ဒီႏွစ္ ကိုဗစ္(၁၉)ကူးစက္ေရာဂါျဖစ္ပြားေနခ်ိန္မွာ ယခင္ႏွစ္မ်ားကလို ပလိပ္ၿမိဳ႕လယ္မ႑ပ္မွာ ကထိန္အလႉ ပစၥည္းမ်ားခင္းက်င္းျပသျခင္း မျပဳလုပ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ သို႔ေသာ္ ပိေတာက္ေခ်ာင္ ပလိပ္ကထိန္ကိုေတာ့ အစဥ္အလာမပ်က္ လာေရာက္လႉဒါန္းၾကပါလိမ့္ဦးမည္။

ေရးသူ – ေအာင္ျမင့္ျမင့္

စံေတာ္ခ်ိန္ဗိုက္ဗာ – https://tinyurl.com/y5vtkrh7
စံေတာ္ခ်ိန္ယူက်ဳ႕-https://www.youtube.com/c/TheStandardTimeTVFreeToAir